onsdag 30 april 2008

Lektion 9 - "Hoppsan, där dog visst motorn"

Inbokat pass vid tio idag på förmiddagen, först ut av oss fyra elever som skolar. Jag var på klubben vid halv tio ifall jag skulle behöva dra ut KIK:en och göra daglig tillsyn, men den stod inte i hangaren. Jag måste se till att få behörighet till bokningssystemet för att veta om sådant så jag inte ödslar tid i onödan däruppe.

Det blev lite allmänt skitsnack med de andra rävarna fram tills läraren dök upp. Vi körde en kort briefing av vädret vilket jag inte tyckte var några konstigheter. Jag har en hyfsad koll på det i dagsläget, men ska börja läsa på inför slutproven och då kommer det att sitta bättre.

Dagens pass var indelat i tre delar. Först ut lite vanligt trafikvarv. Därefter iväg för att kika på nödförfaranden samt bedömningslanding i samband med detta. Till sist avsluta med bedömningslandning på flygplatsen.

Vi började med en studs i varvet innan vi blev ivägskickade till väntläge trots att inkommande kärra från Stockholm var långt norr om Vättern när vi var på väg upp i varvet. Vi susade iväg söderut istället och hade just kommit till kontrollzonens gräns när inkommande plan ens var nära fältet. Nåja.

Vi tog oss mot grässtråket i Ödestugu och på 4000 fot dog så motorn. Jag körde nödchecklistan och konstaterade att motorn inte gick bättre för det. Min första bedömning in mot fältet resulterade i att vi kom in rejält högt. Dels berodde det på att jag inte bedömt innan och var osäker på hur långt man glider, men även på att jag tog miste på fältet och gräsplätten bredvid och därmed siktade 50 meter längre fram än vad jag skulle. Ändå har jag fått en förevisning av detta vid ett tidigare tillfälle. Kaxigt påpekade jag ändå att min bedömning in på det fältet hade fungerat utmärkt i ett nödläge och att vi hade överlevt och inte fått skador på maskinen :)

Upp igen till 2000 fot och på medvinden dog motorn igen. "Som det kan gå" sa läraren. "Japp, och ständigt sker det med en lärare i högersits", svarade jag.

På nästa inflygning gick det bättre. Även nu låg jag högt, men siktade på rätt fält i alla fall. Höjden får man enkelt ner genom att ta ut klaff för att öka motståndet, men jag skulle tagit ut den lite tidigare för att sätta planet på rätt ställe. Pluslandning är ändå bättre än minuslandning även om det inte är lika bra som att sätta planet mitt på märket. Nu fick jag även öva pådrag och tjongade på fullgas och svepte över fältet samtidigt som jag tog in klaff och påbörjade stigning.

Vi vände tillbaks hemåt och kikade på lämpliga nödlandningsfält på vägen. Kontentan var att det kryllar av fält, bara man inte är blind och försöker hitta fält som ser ut just som en normal landningsbana.

Tillbaka i trafikvarvet vid flygplatsen dog motorn igen på medvinden. Nödchecklistan kördes och jag gjorde en bedömningslandning. Likt innan kom jag in rejält högt och även med lite dålig fart emellanåt. Sättningen blev inte överdrivet bra heller, men så var det sidvind också. Runt 10-11 knop lite snett från vänster.

Upp i varvet för en demonstration av läraren av sidvindslandning. Höjden på finalen minskade rejält då det kom ordentliga nedåtsvep, så för att inte dra i inflygningsljusen stöttades det på med gas. Syftet var trots allt att visa en korrekt sidvindslandning.

Med bilden av det färskt i minnet tog jag mig runt på sista varvet. Motorn dog, checklistan kördes och jag bedömde mig in alldeles ypperligt. Faktiskt så jag själv kände att det blev ruskigt bra när jag gjorde det. Lagom höjd och fart över tröskeln, men just innan sättning tänkte jag helt fel (eller tänkte inte) och trampade vänsterpedal istället för höger vilket vred upp planet mer mot vinden. Läraren tog över och demonstrerade över hela banans längd hur sid- och skevroder används för att räta upp planet i sidvind.

Det är det som fattats innan märker jag nu. Jag har helt enkelt inte sett sambandet mellan att sidrodret (fotpedalerna) styr nosens riktning. Skevrodret (spaken/ratten) styr flygplanets läge över banan.

Jag ska tänka igenom det några gånger nu, så borde det sitta bra sedan till nästa gång. Åtminstone lite bättre än vad det gjort innan.

Trots en urkass sista landning är jag nöjd med dagens pass. Det var riktigt kul och även om jag låg högt på bedömningarna var det inte ett problem. Jag ska bara se till att jag när jag känner att det är för högt också korrigerar detta genom att ta ut klaff. Tydligen hade jag 100% rätt i mina bedömningar om höjd och annat, så jag ska bara följa känslan och agera utefter detta.

Nästa pass blir imorgon. gott det!

Inga kommentarer: