torsdag 1 maj 2008

Lektion 10 - Sidvind troubles me no more

Dagens pass bestod av en fördjupning i tidigare inlärda färdigheter. Nödövning och sidvind stod på schemat.

Vi började med en genomgång av hantering av motorbrand. I korthet handlar det om bästa och enklaste sättet att utrymma en PA-28. Sedan om man hinner och bedömer det möjligt kan man plocka med brandsläckaren och försöka släcka. Sjukvårdsväskan längst bak i planet är i princip bara att glömma då KIK:en saknar lastlucka och man garanterat inte vill riskera livet för att få tag på ett par plåster och en gasbinda..

Vi gick även igenom förfarandet om man skulle få förgasarbrand i startögonblicket. Åtgärderna är att fortsätta köra med startmotorn för att få ett sug in i motorn. Blandningen dras till 0 för att ta bort bränsletillförseln och gasreglaget öppnas helt för att verkligen suga in elden i motorn. Förhoppningsvis får man kontroll på läget på det viset. Annars är det ut som gäller, och det fort.

Men men, flyga skulle vi också. Rak sidvind idag och tornet var stängt, så vi började på bana 01 för ett par studsar med vind från höger. Till skillnad från tidigare sidvindslandningar när jag haft vinden från vänster och landat på vänsterdelen av banan (vindsidan) landade jag nu på vänsterdelen av banan. Jag är alltså inte konsekvent med mina roderutslag och låter mig driva med vinden när den kommer från höger, men inte från vänster. Intressant! Två fula studsar och en förevisning av roderhantering blev det innan vi gick ut mot Landsjön för att kika på nödlandning. Sista studsen ledde för övrigt till att jag gjorde en mängd försök att linjera upp planet på banan genom att dra på fullgas för att återfå kontrollen innan jag gjorde nytt sättningsförsök. Smidigt att ha över 2 kilometer bana att öva på.

Ute vid Landsjön klåpade jag rejält bort hela situationen. Checklistan som annars sitter så fint i huvudet gjorde inte riktigt det denna gång. Inte heller fungerade det med inflygning mot lämpligt fält. Löjligt att misslyckas så när det finns så mycket fält att välja på som är lämpliga att det knappt går att göra fel. Men men, en erfarenhet rikare är jag med det.

Vi vände åter mot Jönköping och jag fick öva på att använda VOR/DME för att hitta hem. Inga större problem egentligen. Ratta på OBS:en (Omni Bearing Selector) tills CDI:n (Course Deviation Indicator) linjeras upp snyggt och "TO" visas i fönstret på instrumentet. Därefter läser man av kursen den indikerar och styr dit. Väl på kursen skall man bara se till att hålla CDI:n centrerad, så hamnar man rakt på radiofyren. I princip.

Tillbaka vid Axamo gjorde vi inflygning på bana 19 för sidvindsstudsar från vänster. De första två satte jag till vänster på banan som jag gjort vid tidigare försök. Vi diskuterade igenom detta på varvet och läraren har vid varenda studs (nästan) sagt att det är ruskigt nära. "Lite mer högerpedal där" eller "lite mindre skevroder" så hade landningen suttit perfekt.

På väg in på sista landningsförsöket tänkte jag till rejält och kände att jag hade kontroll hela vägen. Och mycket riktigt, landningen satt fint! Vänsterhjulet gick i först, sedan högerhjulet och sist noshjulet. Precis som i skolboken. Alltid gott att avsluta ett pass med att lyckas med någonting som strulat rejält innan.

Väl tillbaka diskuterade vi framtida pass. Nu blir det uppehåll i nära tre veckor för att planet skall på service och bokningar och scheman krockar. Men när vi väl börjar skola igen är det nära att få flyga EK (enkelkommando=flyga själv i planet). Dessutom har vi fått i uppgift att räkna på driftfärdplaner till Halmstad och Skövde. Det är inte långt borta att lämna hemmaplan och flyga iväg på navigationsövningar och någon av dessa städer bär det av till i första hand.

Vi fick även ett erbjudande om att förlägga en långnav utomlands. Vi går i så fall ihop två och två och flyger med läraren runt 4-8 timmar rakt ut i Europa och övernattar innan vi vänder hemåt igen. Går vi vidare med detta (vilket vi gör) så handlar det om en resa som bär av någon gång i juni med största sannolikhet. En fantastisk erfarenhet som definitivt lägger grunden för framtida resor ut i världen. Klart roligare än att "bara" flyga till Karlstad eller Malmö på långnaven.

Men nu de närmaste tre veckorna utan flygpraktik blir det studier till luftisproven. De närmar sig ju snabbt nu.

Inga kommentarer: