lördag 24 maj 2008

Lektion 12 - Ta grässtråket i besittning

Idag var det ett tidigt lördagspass inbokat. Vid åtta kom läraren och plockade upp mig och vi var snabbt på plats på klubben. Jag växlade några ord med en elev som skulle skriva skolprov hela dagen och gick därefter ut i hangaren för att göra daglig tillsyn på planet och dra ut det på plattan.

En Iceland Air Boing 757 stod vid fraktterminalen och drog igång motorerna när jag gjorde min tillsyn och det blev en liten kamp om vem som skulle bli klar för avgång först.

Som väntat fick jag ingen förtur eftersom jag behöver göra motoruppkörning vilket 757:an var klar med, så vi fick taxiinstruktioner att följa efter honom ut till väntplats Adam. Väl på plats tog jag en liten paus i checklistan för att på första parkett se när han lyfte mot Keflavik. En ruskig kraft i motorerna när han drog på och utnyttjade i princip hela banan för att komma i luften.

Lagom till när jag skulle ropa upp tornet för att få taxa ut på banan hann de före och meddelade att de nu stängde och att vi fick ha en fin dag. Tack detsamma sa vi och blindsände våra intentioner istället.

Ut på bana 01 och upp i trafikvarvet på 1300 fot för en studs utan klaff. Lite ovant att inte kunna justera inflygningen med hjälp av klaffen samtidigt som det blir en helt annan känsla i planet än jag är van vid med full klaff på final. Studsen blev lite taskig i sättningsögonblicket med lite hopp på banan, men det gick an. Vi drog på och gick in i varvet för landning på stråk 11. Läraren demonstrerade en inflygning, landning och pådrag och jag fick ta över kontrollerna efter studsen.

Vi gjorde ett par vanliga studsar på stråket i sidvinden och det gick alldeles utmärkt. Nu har jag fått in roderrörelserna i huvudet så att de sitter mycket bättre. Sned inflygning för att hålla upp mot vinden och därefter räta upp planet före sättning. Satt perfekt idag. Lite dålig koncentration efter sättning bara då jag vid två tillfällen drog av kraftigt åt vänster.

Vi övergick till bedömningslandningar på stråket. Det gick i mitt tycke rätt bra. Bedömningarna börjar sitta, läraren fick demonstrera vingglidning på den första då jag kom in väldigt högt, men resterande bedömningar fungerade fint. Landningarna likaså. Jag kunde bättre justera min sidledsförflyttning nu än innan samtidigt som själva sättningen blivit bättre. Dock är jag inte tillräckligt mjuk i upptagningen vilket måste förbättras. Jag tror jag helt enkelt måste sikta mer minus än jag gör då jag för tillfället (tror jag) påbörjar min utflytning vid sättningspunkten.

Efter passet satt jag kvar på klubben och kikade på det tekniska provet samt driftfärdplanen till Halmstad. Jag diskuterade lite med en elev som dök upp om hur man bör lägga sin track ner. Jag hade gått på snabbaste vägen mellan in- och utpasseringspunkterna, medans han hade använt sig av radiofyrarna mer.

Läraren dök upp efter ytterligare ett pass och jag fick erbjudande om att hänga med på en navrunda till Halmstad. Självfallet tackade jag ja och hoppade in i baksits. På färden fick jag upp ögonen på hur otroligt tacksamt det är att flyga på radialer och NDB-fyrar. Det går att spara otroligt mycket kapacitet på att ha det som hjälpmedel, så jag lägger om min planering.

Visserligen ledde min track till att man hade nissastigen på vänstersidan hela vägen ner till Hyltebruk då man börjar skymta Laholmsbukten vilket gjort det lite lättare att kartnavigera sig fram, men att flyga med radiofyrar som hjälpmedel är ju bättre.

Så det som förmodligen görs ikväll är att pyssla ihop ett bra excelark (finns många klara, men själv är bäste dräng) som hjälper mig med färdplaneringen. Går så mycket snabbare att uppdatera efter rådande omständigheter då. Jag skall även planera om min flygning och se lite närmare på hur luftrummen ser ut och hur jag skall flyga. På fredag skall jag nämligen se till att avsätta tre timmar till skolpass och då sticker vi! Hade varit gott att få en ny flygplats i loggboken.

Dagens sväng i baksits var en bra upplevelse. Jag hängde hela tiden med själv i kartan och det var inte helt lätt alltid att veta vart vi var (sedan såg jag inte så mycket framåt heller, så jag gick på vad jag såg ut genom sidorutorna). Det var även trevligt att få höra på radiotrafiken på Sweden Control. Man kan tro att det är ordning och reda hos alla andra och att man själv stakar sig och säger fel, men inte då. Tyckte var och varannan mening var lite halvknasig, men alla gjorde sig förstådda och det är ju huvudsaken. Skönt att ha det med sig att inte alla får med sig varenda siffra på första försöket när de får en radiofrekvens. Likaså trevligt att höra en flygledare som glatt hälsar välkommen in i luftrummet och meddelar trafiksituationen på vägen.

Vi gick aldrig in för landning i Halmstad utan vände strax före kontrollzonen. Dels var tornet stängt (och vi hade inte ringt i förväg och ordnat tillstånd) och dels hade planet slut på tid då det skall in på service. Lite tråkigt, men ändå härligt att få se kusten från 4500 fots höjd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick det med bensinen´ifall banan var stängd, räckte kanske tillbaka igen?Gunnar

Marcus sa...

Japps, det var inga problem. Flygföraren i fråga tankade standard vilket på detta plan är 128 liter. Med 38 liter/timma får man en gångtid på runt 3:20 och med knappt 45 minuter till Halmstad så räcker det gott och väl till.

Det krävs drygt 100 liter för att vara helt reglementsenlig med 45 minuter excess fuel samt 20 minuter taxibränsle när man tar sig tur och retur Halmstad. De extra 28 man då får över i tankarna är bara skönt att ha där. Exempelvis är det bra att ha det bränslet om nu till exempel Jönköpings flygplats stänger helt av någon anledning just när man kommit tillbaks hem och man tvingas att gå till ett alternativt fält som har öppet.

Planeringen görs ju alltid sådan att man har nog med bränsle att ta sig till en öppen flygplats om man inte kan ta sig ner där man vill.

Marcus sa...

Kom just att tänka på min kommentar ovan. Det drar ju inte några 38 liter/h när man står på taxibanan och puttrar på 1000rpm på motorvarvet. Måste se över det där så jag räknar lite bättre. Men samtidigt drar ju "felet" åt rätt håll så jag får mer bränsle över i tankarna än jag behöver.

Detta gäller ju i alla fall så länge som jag inte försöker räkna på att bränna x kg bränsle på taxibanan så att jag har övervikt på planet när jag blockar av men får ner vikten lagom till take-off. Då riskerar jag ju att lyfta övertung vilket är dumt. Manualen nämner att man kan räkna 7 pounds (eller är det gallons?) i taxibränsle som man kan ha i övervikt när man blockar av. Måste kolla det på klubben nästa gång jag är där.