tag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post2837306482849772740..comments2010-11-10T20:43:06.363+01:00Comments on Vägen upp i luften: Lektion 12 - Ta grässtråket i besittningUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-36069162738222274092008-05-24T19:14:00.000+02:002008-05-24T19:14:00.000+02:00Kom just att tänka på min kommentar ovan. Det drar...Kom just att tänka på min kommentar ovan. Det drar ju inte några 38 liter/h när man står på taxibanan och puttrar på 1000rpm på motorvarvet. Måste se över det där så jag räknar lite bättre. Men samtidigt drar ju "felet" åt rätt håll så jag får mer bränsle över i tankarna än jag behöver.<BR/><BR/>Detta gäller ju i alla fall så länge som jag inte försöker räkna på att bränna x kg bränsle på taxibanan så att jag har övervikt på planet när jag blockar av men får ner vikten lagom till take-off. Då riskerar jag ju att lyfta övertung vilket är dumt. Manualen nämner att man kan räkna 7 pounds (eller är det gallons?) i taxibränsle som man kan ha i övervikt när man blockar av. Måste kolla det på klubben nästa gång jag är där.Marcus Rangellhttps://www.blogger.com/profile/15559593687829270987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-78831132682646745992008-05-24T19:09:00.000+02:002008-05-24T19:09:00.000+02:00Japps, det var inga problem. Flygföraren i fråga t...Japps, det var inga problem. Flygföraren i fråga tankade standard vilket på detta plan är 128 liter. Med 38 liter/timma får man en gångtid på runt 3:20 och med knappt 45 minuter till Halmstad så räcker det gott och väl till.<BR/><BR/>Det krävs drygt 100 liter för att vara helt reglementsenlig med 45 minuter excess fuel samt 20 minuter taxibränsle när man tar sig tur och retur Halmstad. De extra 28 man då får över i tankarna är bara skönt att ha där. Exempelvis är det bra att ha det bränslet om nu till exempel Jönköpings flygplats stänger helt av någon anledning just när man kommit tillbaks hem och man tvingas att gå till ett alternativt fält som har öppet.<BR/><BR/>Planeringen görs ju alltid sådan att man har nog med bränsle att ta sig till en öppen flygplats om man inte kan ta sig ner där man vill.Marcus Rangellhttps://www.blogger.com/profile/15559593687829270987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-29509435003820847202008-05-24T18:19:00.000+02:002008-05-24T18:19:00.000+02:00Hur gick det med bensinen´ifall banan var stängd, ...Hur gick det med bensinen´ifall banan var stängd, räckte kanske tillbaka igen?GunnarAnonymousnoreply@blogger.com