fredag 18 april 2008

Lektion 7 - Runt, runt, runt i varvet

Soligt och härligt idag. CAVOK sa METARn, men lite blåsigt vilket även tornet meddelade när jag fick taxiinstruktionerna.

Dagens flygning var helt ok. Men vägen till ett bra resultat var skumpig.

Idag kom jag härligt nog ihåg att slå på strobe-ljusen innan vi ställde upp på banan. Jag fick även reda på att transpondern ska slås på vilket läraren skött lite halvdiskret innan. Men nu blir det min uppgift det med.

Första varvet gick helt fel. Jag vann minst 200 fot för att jag inte övergick korrekt till planflykt efter stigningen. Jag sneddade mig in mot banan på medvinden vilket gjorde att jag fick en ordentligt snäv sväng runt för att gå in på final. Likaså fick jag totalt hjärnsläpp med landningsförberedelserna. Jag visste att jag skulle påbörja dem, men kunde inte komma på vad som ingick. Helt sjukt.

Jag var rejält bitter även på andra varvet och gnällde ordentligt på allt som gick att gnälla på. Svor över höjdmätaren som visade fel (enligt mig) och tyckte att allt gick fel.

Sedan rättade det till sig. Jag planade ut helt korrekt på rätt höjd. Höll höjd och kurs bra. Fick ordning på mina förberedelser i god tid, till och med såpass god tid att jag kunde susa på i lugn och ro och tänka igenom nästa steg i händelsekedjan. Jag fick även en snabb uppvisning i korrekta noslägen vid final och sättning och därefter satte jag ner planet mer korrekt än innan. På slutet kände jag att allt verkligen lossnat och att allt flöt på helt rätt. Stallvarnaren pep på vad jag kan minnas varenda landning. Nice! Läraren påpekade på taxningen tillbaka till klubben att det var ett markant kliv över tröskeln som skedde. I ena varvet var allt åt helsicke och på nästa varv satt allting som det skulle.

Sex landningar och 0:50 timmar loggade för en total på 7:10. Härligt.

Jag känner nu att det är ruskigt gott att flyga minst ett pass i veckan. Nu vill jag inte tappa det jag lärt mig den här veckan, men det dröjer tio dagar till nästa gång. Då klämmer jag förhoppningsvis fem pass på drygt en vecka!

Så vad gör jag till dess. Tja, blir till att verkligen sätta sig ner, blunda och tänka sig igenom ett trafikvarv med allt vad det innebär och ordentligt visualisera det hela. Och även studera lite, snart är det nära luftisprovet!

Inga kommentarer: