fredag 4 april 2008

Snart klar med teorin

I tisdags påbörjade vi den sista delen av flygteorin: luftfartyg generellt. På de sex timmar vi hittills läst modulen har vi inte gått igenom så värst mycket nya saker, utan det handlar mest om repetition från tidigare delar och då främst navigation.

Det är dock nödvändigt med repetition. Vi satt alla som frågetecken när vi började räkna på hur höjden påverkas av lufttryck och temperatur. En typisk provfråga är ju "Du flyger på 10.000 fots höjd och har glömt att ställa in din höjdmätare till standardtrycket 1013 och flyger istället på QNH som är 995. Ett annat flygplan flyger på FL100 och har då korrekt ställt om höjdmätaren till STD 1013. Lufttemperaturen är -15 grader. Ligger det andra flygplanet över eller under dig?"

Och då är det bara att börja räkna. Tryckskillnad och temperatur ger ju höjdskillnaden och sen är det frågan om man ligger högre eller lägre...

Borde få datum för luftis-provet snart så det finns en deadline att sikta in sig på. Måste verkligen ta tag i repeterandet nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå! Lufttemperaturen spelar väl ingen större roll. Ni flyger nog runt i samma temperatur i alla fall. Det enda man ständigt behöver minnas med QNH/STD är "from high to low, look out below". Giltigt både för äkta höjd samt för högt/lågt lufttryck... Lägre lufttryck (på höjdmätaren) = lägre höjd.

Marcus Rangell sa...

Hmm, så sant så att det faktiskt inte spelar någon roll med temperatur i detta fall. Luftis är väl kanske inte heller riktigt så jävliga att de blandar in mer saker än nödvändigt i frågorna? Jag var nog fast i det där att temperaturen spelar in när man vill bestämma sin egentliga höjd eller exempelvis lägsta möjliga flygnivå.

Sen funkar ju "from high to low.." även på temperaturen. Från en hög lufttemperatur in i en kallare luftmassa, så hamnar man lägre än vad man tror att man är.