tisdag 30 oktober 2007

Halvvägs genom kommunikationen

I och med dagens teoripass så är vi nu halvvägs genom kommunikationsdelen av vår flygteoriutbildning. Skrämmande. Fast på väg hem konstaterade vi ändå att vi jämfört med innan kursstart har kommit väldigt långt.

Idag fick jag starta från tankplatsen och bege mig utan färdplan mot Värnamo. Det gick fint trots att vi inte gått igenom ett sådant förfarande innan. Lite stakigt när jag klurade på om jag skulle be om en utpasseringspunkt från Jönköpings kontrollzon, men efter starten fick vi veta av läraren att i och med att jag inte bett om en utpasseringspunkt och det var lite trafik i luften, så räknade tornet med att jag skulle gå raka vägen mot mitt uppgivna mål. Dock sa jag att jag skulle lämna på 2000 fot, vilket jag då var tvungen att hålla när jag lämnade. Tror det hela lät nåt i stil med:

Jag: Jönköping Tower, Sierra Alfa Kilo India Kilo
Tornet: Sierra Alfa Kilo India Kilo, Jönköping Tower
Jag: Sierra India Kilo, at refueling place, PA28, VFR to Värnamo, private, three onboard, uhhh, leaving at, uhm, two thousand feet, uhm, request taxi
Tornet: Sierra India Kilo, taxi via taxiway Alfa and line up runway one niner via backtrack, wind three six zero degrees eight knots, QNH one zero zero one
Jag: Taxiing via taxiway Alfa and lining up runway one niner via backtrack, QNH one zero zero one, Sierra India Kilo
Jag: Sierra India Kilo, ready
Tornet: Sierra India Kilo, runway one niner, right turn out, cleared for take-off
Jag: Runway one niner, right turn out, cleared for take-off
Tornet: Sierra India Kilo, airborne at two five
Jag: Sierra India Kilo


Inget märkligt i sig alltså, förutom lite mer att säga inledningsvis jämfört med flygning med färdplan. Flygledaren vill ju veta flygplanstyp, hur många man är ombord, vart man vill och hur man tänker lämna kontrollzonen. När man väl lämnat är man ju antingen för sig själv eller någon annan flygledares bekymmer, så mer än så vill de inte veta av. Om det är privatflygning eller skolning spelar visst bara in på hur mycket man ska betala i startavgift, så det är ju bra att uppge också så att räkenskaperna blir rätt.

Jag fick även starta med färdplan, ett förfarande som mer eller mindre sitter utan problem vid det här laget.

Det började dessutom pratas ganska vilt om vårt slutprov i kommunikation. Tydligen ska vi skriva det runt lucia då kontrollanten har möjlighet att komma förbi en sväng. Mycket att lära sig innan dess. Framförallt känner jag att det som gäller är att plocka fram de gamla studieteknikerna från högstadiet och gymnasiet när man pluggade glosor i tyskan och engelskan. Vi har väl ett hundratal sidor med uttryck som vi skall kunna översätta fram och tillbaks samt förstå innebörden av.

Inga kommentarer: