torsdag 25 oktober 2007

Raskt över till navigation

Idag var jag och många andra helt inställda på att börja läsa Air Law i teorin. Men icke! Istället blev det start på navigationsdelen. Det är helt ok, för då kan man börja titta i de kartor vi har lite mer noggrant vilket är kul (kartor är kul av någon anledning).

Idag var det mest mjukstart med genomgång av kartprojektioner, räknande av grader, minuter och sekunder samt lite om knop och nautiska mil. Allt hör ju ihop på ett eller annat sätt. Smidigt var omvandlingen grader<->längd. 1° = 60 minuter = 60Nm ≈ 111km.

För övrigt en bra lärare som varvar normal teori med egna historier och anekdoter från flyget. Exempelvis fick vi lära oss att det är bra att ha koll på hur man flyger när man måste veckla ut TMA-kartan i flygplanet för att vika om den (den är gigantiskt jättestor, säkert flera kvadratmeter). Vecklar man ut den helt när man sitter och flyger så tar den upp allt utrymme som finns vilket innebär att man inte ser minsta lilla ut genom rutorna. När man vecklat ihop den igen är således risken att man råkar se marken ut genom framrutan. Det är dumt, för det betyder att man snart är väldigt platt.

Inga kommentarer: