torsdag 4 oktober 2007

Onödigt = intressant

Som alltid så är det den fakta som inte är mest användbar som är mest intressant. Dagens teoripass handlade om öron-näsa-hals och en del psykologi. Självfallet var det intressant alltihop, och en del bra information fastnade ordentligt i huvudet, däribland mycket sådant som inte är av nytta för mig att veta när jag puttrar fram i mitt lilla propellerplan på ett par tusen fots höjd. Det jag syftar på är den förvilling som uppstår när man gör en snabb inbromsning/acceleration (medelst plan med efterbrännkammare, finns ju inte någon sådan på kärran jag ska flyga). Bromsar man snabbt får man en kraft framåt samt dragningskraft nedåt. Komposanten blir riktad snett framåt och man tror att man dyker med planet. Intressant fenomen, men inte tusan lär jag uppleva det så att det påverkar mig något större.

En vecka kvar av humana faktorer nu. Nästa torsdag blir det litet prov!

Inga kommentarer: