torsdag 11 oktober 2007

Första biten avklarad

Idag blev det en kort stund i det oerhört kalla rummet på flygklubben där vi har våra teorilektioner. En timma allt som allt och det enda vi gjorde var att ha ett kortare prov i human factors för att avsluta den delen av kursen.

Tydligen går det ganska bra att i princip bara studera när jag åker buss, för det blev full pott på frågorna. Inga klurigheter direkt, men två frågor som rörde stress var jag lite osäker på. Nåväl, även om jag hade bommat på dem hade det blivit godkänt resultat.

Vad som varit väldigt slående är hur vettigt det är att gå på teorilektionerna. Det är väldigt segt att jobba 8-9 timmar för att sedan sitta tre timmar och nöta in information på kvällen, men det är det värt tror jag. Under våra teoripass har vi fått mycket bra information som jag misstänker att det annars är lätt att bara bläddra förbi i litteraturen. Litteraturen har för övrigt enorma/kopiösa/fantastiska brister. Vad sägs om svarsalternativen på en av övningsfrågorna i slutet av boken: "A: Nej, B: Stämmer, C: B och D, D: Stämmer kanske" där det rätta alternativet är "C: Stämmer, stämmer kanske". En av frågorna lyckades vi inte begripa alls. Då är vi dessutom minst två teknologer, en nyutexaminerad läkare samt en halvt om halvt pensionerad flygläkare i gruppen. Suck.

Inga kommentarer: