onsdag 20 augusti 2008

Några timmar kvar till DK-nav

Då närmar det sig med stormsteg. Enligt en av lärarna på klubben den längsta DK-nav som företagits från Jönköping. Tyskland hade varit det längsta de tagit sig innan.

Veckans kvällar har tagits upp av planering och förberedelser. I måndags satt jag ett par timmar och printade AIP och plates för fälten vi landar på och våra främsta alternativflygplatser. Igår blev det skrivande av ATS-färdplaner vilket tog ett par timmar det med.

Idag började det dra ihop sig på allvar. Vid lunch faxade jag in tullpapper till Duxford vilka tydligen var rätt skrivna för de ringde inte tillbaks och klagade.

Strax därefter satte jag mig och ringde Flight Planning Center på Arlanda för att skicka in våra färdplaner. Det är aldrig någon som berättat hur det går till, men det tog inte lång stund innan jag kom in i det och sedan rasslade det på i full fart. Tog en kvart att få in hela rutten från Jönköping till England och tillbaks.

Strax efteråt ringde jag till Sönderborg för att kontrollera om det krävdes tillstånd för oss att landa i och med att de i sina papper skriver att skolflyg behöver PPR. Jag han knappt säga vem jag var innan AFIS-tjänstemannen i tornet glatt sa "ja det är ni som kommer imorgon bitti va?" och välkomnade oss in. Han hade visst redan fått färdplanen från Köpenhamn Briefing, och allt var i sin ordning.

Till sist på dagen åkte vi upp till klubben för att titta till flygplanet så att allt var i ordning. Vi rangerade om i hangaren och ställde Ludvig Viktor ytterst. Fulltankad var den redan och olja fanns i motorn.

När vi pysslade som bäst och tittade på NOTAM för sträckan ringde Arlanda Briefing och frågade om jag önskade en liten väderbulletin och annat till imorgon bitti. Han ville faxa det till briefingrummet på Axamo, men jag tvivlade lite på om det skulle gå att få tag på papperen där, och bad honom skicka det till jobbet istället. Så jag tar vägen förbi och plockar upp det imorgon på vägen till flygplatsen. Får se vad det kan vara för papper.

I den NOTAM-samling vi kikade på såg vi i alla fall att en DME och en VOR-fyr vi ville använda kommer vara ur funktion när vi passerar. Värst är väl fyren då det är VOR-fyren DVR (Dover) som inte fungerar och som vi tänkte använda för att hitta över engelska kanalen. Vi borde få drag på en fyr längre in över land istället, så det går ju ändå. Vi har ju även GPS att ta till hjälp.

Annars är allt klappat och klart för imorgon. Jag skall bara packa en liten väska och sedan sova. Ett par timmars sömn blir det innan det blir till att gå upp igen.

Planerad take off är 05:00 lokal tid. Med över två timmars flygning (beräknad 2:10, men vi får motvind) landar vi lagom i Danmark när flygplatsen nyss öppnat. Förmodligen skjuts starten till 06:00 på grund av väder, men det märker vi imorgon bitti.

Fredag kväll är vi tillbaks igen. Yay!

Inga kommentarer: