onsdag 13 augusti 2008

Lektion 20 - Instrumentflygning

Jag var inte överdrivet laddad inför dagens pass. En månad hade gått sedan det senaste flygpasset och jag kände att jag tappat mycket checklistor, framförallt för landningsförberedelser.

Det blev inte bättre när jag på klubben fick börja höra prat om att köra upp två personer till Skövde för att de skulle hämta sitt plan från verkstaden och även köra instrumentflygning med förtäckt ruta. Till råga på allt i ett nytt plan. Så blev det i alla fall och jag fick en halvtimma på mig att tanka och göra driftfärdplan då det blåste rejält.

Jag mätte fel distans på min driftfärdplan och fick lite märkliga tidsangivelser, men lät det vara. Med över hundra liter i tankarna skulle vi klara oss fint flera vändor upp till Skövde och tillbaka.

Fyra personer i planet och ut för att starta bana 19. Vi var rejält tunga vilket kändes. Klart sämre prestanda i stigning än vad jag är van vid. Stallvarnaren tjöt för fullt när vi fick momentan vindskjuvning och det var bökigt att hålla en jämn stigfart. Jag gick upp på 2000 fot och höll den höjden så gott det gick i den turbulenta luften upp till Skövde. På vägen fick jag lite allmän information om hur radioinstrumenten i maskinen fungerade och det var väldigt trevligt. Två Garmin 430 sitter i för allt radiofipplande.

Väl uppe i Skövde gick jag in för landning på bana 19 med en lite ful final och kass sättning, men det gick an. Taxade in och släppte av passagerarna och stack upp i luften igen.

På väg från Skövde påbörjades lektionen i att hantera Garmin-panelerna samt autopiloten, och jäklar vad smidigt. Vi började med att köra på heading. Bara att ställa headingen på kursgyrot, så tar autopiloten och svänger upp mjukt och behagligt. Likaså med höjden, bara att markera att nuvarande höjd gäller, så håller planet den. Därefter drog vi igång GPS:en och lät flygplanet följa en rak track mot ESGJ (Jönköping). Väldigt smidigt.

När vi närmade oss fältet på 5000 fot rattade vi in en sjunkhastighet med 600 fot per minut som autopilot mycket riktigt trimmade för. Utan att jag behövde hålla höjd och hastighet och kurs kunde jag bekvämt sköta radio och landningsförberedelser.

Läraren tog över lite och rattade in ILS:en på autopiloten så att flygplanet kunde sköta hela inflygningen själv. Det var väldigt turbulent och vi gled av glidbanan en del. Det var inte helt lätt för autopiloten att hantera det. Inte blev det bättre när jag ryckte två steg klaff och förändrade trimläget totalt. Den slet på och var på väg att försätta oss i stall i och med det. Det gäller att vara observant på farten och skafta på lite extra om det behövs.

Nåja, planet fortsätta kämpa på in på glidbanan men åkte av med jämna mellanrum. Rätt som det var verkade det ge upp och drog iväg rejält åt vänster och sänkte nosen lite. Då tog jag över och kopplade ur autopiloten. Jag drog in mot höger för att komma in på glidbanan igen och satte ner oss på banan. Fullandning det med. Idag tappade jag bort koordinationen för sidvindslandning helt och hållet. Men ner kom vi.

Himla kul plan att flyga i alla fall. Snyggt och roligt med lite annan känsla i kontrollerna. Eltrim på höjdrodret är gott det med när man flyger själv och inte bara knappar på Garmin-pryttlarna.

Inga kommentarer: