fredag 15 augusti 2008

Lektion 21 - EK-runda 2

Gårdagens pass blev inställt på grund av pissväder. Jag spenderade dock två timmar på klubben åt att dra ut planet, göra daglig tillsyn, betrakta vädret och sedan dra in planet i hangaren igen. Roligt värre.

Idag blev det bättre. Vid halv fyra var jag på klubben och möttes av läraren som sa att dagens pass skulle bestå av två delar. Först skulle vi göra ett par studsar i varvet och därefter skulle han hoppa ur för att låta mig köra EK. Det skulle bli tre studsar, sen en vända över stan och därefter in för en bedömningslandning.

Efter sedvanligt skitsnack stack vi upp i varvet och jag låg på final för första studsen. Den gode läraren tyckte att planet som låg före mig för landning hade en trevlig pilot och bestämde sig för att prata lite med denne, så det blev en omedelbar fullstoplandning med taxning till tankplatsen så han kunde hoppa ur. En studs alltså, sen fick jag dra iväg själv. Det var lite prat om fåglar på banan innan jag hoppade in i planet, och mycket riktigt hade vi två fåglar väldigt nära när vi skulle landa, men som vi undvek, eller om dom undvek oss..

Jag taxade i alla fall ut och gick upp i varvet och hann göra en studs innan tornet frågade om det var okej att jag gav mig ut över city en sväng för att en utrikisk kärra skulle in för landning. Visst sa jag och gjorde en andra studs och drog vidare ut över Jönköping. Jag flög ut mot Huskvarna och gjorde en överflygning över jobbet och övade lite på att göra snygga rena svängar över Vättern norr om Huskvarna. Därefter in över land igen för lite vingtippning innan jag påbörjade en allmän sightseeingflygning över stan. Det var riktigt härligt att få flyga runt själv på egen hand över stan och bara njuta av att faktiskt sitta själv i ett flygplan.

Jag snurrade runt lite till sist för att få tiden att gå då jag skulle försöka få ihop 50 minuter ensamflygning. Till sist tröttnade jag och gick in mot fältet och anmälde mig över Jönköping city på 2000 fot för landning. Klart inflygning bana 19 fick jag, och påbörjade en plané mot fältet. jag gick in för en studs och meddelade att jag ville göra en bedömningslandning efter studsen.

Upp igen och jag drog ut rejält på min stigning då jag tidigare bara fått klart upp till 1500 fot i trafikvarvet. Tornet hade fullt upp med att prata med någon tysk(?) som ville in och landa, så jag fortsatte med en vid sväng in på medvinden och fick till sist tillfälle att ropa upp och begära 1800 fot för min bedömningslandning.

Jag fick klart upp till 1800 fot och steg på medvinden tills jag strax före utgångsläget i höjd med sättningspunkten fick min önskade höjd och meddelade utgångsläge bedömning bana 19. Klart landa bana 19 blev responsen och jag drog av till tomgång och påbörjade mina nödåtgärder. På inflygningen märkte jag att jag dragit ut på linjen lite långt och att det skulle bli en minuslandning. Mycket riktigt lyckades jag inte få mer distans ur maskinen än att jag hamnade cirka 50 fot minus på banan. Det blev en okej landning, och jag taxade in till klubben igen. Jag hade egentligen hunnit en landning eller två till eftersom jag bara varit uppe 40 minuter, men med Skyways på väg in så kändes det lite stressigt. Jag märkte på flygledaren att det var slut på tid i varvet då hon frågade mig strax före final om det var korrekt uppfattat med en fullstopplandning.

Jag landade i alla fall med 40 minuter airborne tid på egen hand och taxade bort till klubbhangaren och stängde ner.

Det blev inte så mycket snack efter lektionen, men nog kändes det kul att ge sig iväg själv i planet. Nu är i alla fall certet halvvägs borta, men resterande tid går fortare än den tidigare. Nästa vecka går det ju minst sex timmar ren flygtid.. Yay!

Inga kommentarer: