söndag 10 augusti 2008

En tredjedel av teorin avklarad

Idag var vi ett gäng som åkte till den stora staden Värnamo för att ta hand om lite teoriprov. Självfallet var det inte helt utan problem. Tydligen hade det glömts att godkänna oss för proven, så först efter en och en halv timmes väntan kunde vi köra igång.

Jag hade inte hunnit läsa så mycket i veckan som jag tänkt (inte inte tidigare än så heller), så jag var bara förberedd på att skriva Luftfartyg Generellt och Human Factors.

Jag började med de humana faktorerna och klarade det. De andra satt och klickade för fullt, så jag körde vidare med nästa prov, luftfartyg generellt. Inga större konstigheter där heller. Men visst var det vissa frågor som jag hakade upp mig på. Godkänt på det provet med i alla fall.

Nöjd slog jag mig ner i soffan och läste lite Flygningens Grundprinciper med tanke om att kanske hinna läsa igenom och skriva det provet också.

De andra blev klara ganska snart och vi bestämde oss för att åka iväg och äta för att återkomma för ytterligare prov. Väl tillbaks beslutade jag mig för att inte skriva flygningens grundprinciper utan ta kommunikationsprovet istället. Jag mindes inte några detaljer från skolprovet, men radion är inte så svår att begripa sig på, så jag chansade. Jag var osäker på fem-sex frågor men klickade mig ändå igenom de tjugo frågorna på nio minuter och fick godkänt resultat.

Så med detta är tre av nio prov avklarade och inget bommat än så länge. Med 400:- per prov gäller det att inte klanta sig för mycket.

Härnäst är jag inriktad på att skriva prestanda och navigation. Prestandaprovet är på 90 minuter, så det blir en långkörare. Men tar jag mig tid i veckan och räknar och klurar på uppgifterna vi har, så ska det nog gå fint. Med lite tur hinner jag läsa till ytterligare ett prov till för att ta tre nästa gång också. Då blir det en sista vända efter det till Värnamo för att ta de sista proven.

Inga kommentarer: