måndag 25 augusti 2008

Första EK-långnaven!

När vi kom hem från England satt jag kvar på klubben och snackade lite med läraren. Jag fick då i uppdrag att förbereda långnavar för den här veckans flygpass. Idag drog jag iväg på den första.


Planering på hemmaplan.


Vid lunch ringde telefonen och jag blev tillfrågad om jag kunde komma till klubben lite tidigare. Visst sade jag och fick frågan hur jag tänkt flyga. "Tja, Linköping-Karlstad-Trollhättan är väl ett alternativ", svarade jag. "Fint, kör på det!" blev svaret.

På plats på klubben gjorde jag de sista förberedelserna och hoppade in i planet en stund efter klockan tre. Mindre än tre timmar på mig att göra en tre timmar lång flygning alltså, och den tiden var exklusive stopp. Det skulle alltså bli fullstopplandningar på alla tre flygplatserna, inklusive taxning till parkering och därefter avfärd igen. Tight, så jag blev ombedd att enbart studsa på banan om jag märkte att tiden sprang iväg.

Jag hoppade ut i planet och taxade för att tanka. Jag kom knappt hundra meter innan första hindret syntes: en helikopter vid tankstationen. Jag ropade upp på radion och frågade tornet om de hade nån information att ge om helikoptern. De svarade dock själva att de skulle lyfta om någon minut. Till sist fick jag taxat fram och fyllde upp fullt i planet.

Klart ställa upp bana 01 och lämna i riktning Linköping, flygnivå 55. Jag drog iväg och steg i en direkt kurs mot Linköping. När jag kom till utpasseringspunkt Landsjön anmälde jag mig på FL55 som jag precis nått. När jag nått upp till NEGAS fick jag klart lämna frekvensen och jag slog över till Östgöta Control.


På 3000 fots höjd stigande till FL055 utanför Elmiafältet i Jönköping.



2000 fot kvar att stiga.


På Östgöta var det engelska som gällde, så jag anmälde mig som Sierra Echo Kilo India Kilo på FL55 vid NEGAS. "Cleared to Hovetorp, FL55" fick jag och började desperat leta efter Hovetorp. Det visade sig vara inpasseringspunkt, så det var bara att åka på, för väl där var det bara ett par miles kvar till fältet.

Efter en stund fick jag moln på min höjd, så jag begärde plané till 3500 fot och fick det. Jag sjönk och fick även klart ner till 1600 fot. Jag sjönk ytterligare och blev ombedd att ropa upp SAAB tornet. Jag gjorde så och fick då klart till väntläge Golfbanan. Knappt framme där (letade febrilt efter denna punkt) fick jag klart inflygning. Dags att börja leta efter fältet alltså. Jag fick syn på det till vänster och påbörjade en sväng in mot bas. Klart landa och jag satte ner planet snyggt och prydligt. Lite långsam taxning däremot till banänden så planet som kom in bakom fick dra på och gå om. Lite fegt att inte göra en 360 på finalen som vi fått göra hemmavid.. ;)


Moln på 6000 fot och plané påbörjas för att undvika dem.


Jag taxade och parkerade på plattan och tittade till mina kartor för nästa rutt upp till Karlstad. Jag ropade upp tornet och begärde taxi och gjorde lite kontroller innan jag ställde upp på banan via backtrack. Upp i luften och klart ut via Ljung i väster.


Parkerad på plattan i Linköping.


Jag lämnade SAAB bakom mig och slog över radion till Östgöta CTA igen. Inte så mycket snack där, utan jag fick fortsätta på min färd västerut och fick snart klart att lämna frekvensen. Jag slog då över till Sweden Control som vanligt.

Jag valde att inte få klarering genom Karlsborgs TMA och restriktionsområden utan tog en färdlinje mellan all bråte. Det var smidigt att navigera där då jag hade en järnväg och två ledningsgator att gå efter. Jag följde sedan vattnet för att komma mot Karlstad och lämnade Sweden för Karlstad tornet.

Karlstad gav mig klart in och det var smidig navigering där med. Jag rattade in deras VOR och en NDB-fyr och använde dessa som guidning in mot fältet. Karlstadfältet var annars svårt att få syn på. Jag såg DME:n hela tiden räkna ner distansen till fältet, och med fyra miles kvar utan fältet i sikte började jag bli konfunderad. Jag såg dock ett område som skulle kunna vara en del av fältet och gick mot en förmodad final. Hela tiden pejlade jag riktningen med de två NDB-fyrarna som lät mig få en fix i förhållande till varandra. Mycket riktigt var det fältet jag anade och jag meddelade att jag avsåg studsa och gå vidare i riktning Säffle för nästa destination.


På väg in över Karlstad.


Efter studs fortsatte jag söderut mot Säffle och fick klart att lämna frekvensen. Jag slog över till Sweden igen och fick veta att det inte fanns rapporterad trafik i området. Jag njöt av flygturen längs med Vänern. Perfekt luft utan någon stökighet och en härlig utsikt över landskapet. Under mig susade Åmål, Mellerud, Brålanda och andra orter förbi. Efter en stund tröttnade Sweden på mig och skickade över mig till Trollhättan tornet.


Strax vid Säffle med sjukt härlig utsikt över Vänern.


Trollhättan gav mig klart in Ekenäs Mosse. Knappt hann jag anmäla mig där innan jag fick klart in mot fältet. Jag klurade lite på vart det skulle vara, och till skillnad från Karlstad syntes det tydligt från min position. Jag fick en finfin inflygning över golfbanan och kanalen och gjorde en prydlig studs och gick vidare ut via Hunneberg.


På väg in mot Vänersborg/Trollhättan.


Efter lite diskussion på radion om hur TMA:t ser ut (jag trodde jag lämnade, men tornet sa att jag var kvar) så fick jag i alla fall beskeded om att jag nu lämnat TMA:t och fick lämna frekvensen, så jag slog över till Herrljunga radio då jag var på väg att passera över fältet.

Jag ropade upp och meddelade att jag tänkte passera fältet på 2000 fot riktning Jönköping. Med ens ropade en segelkärra upp och berättade att det fanns trafik kring fältet på ett par hundra meters höjd. Trafiken i sikte meddelade jag och sa att jag skulle hålla utkik för alla segelplan.

Jag tog en lite nordligare kurs än tänkt just för att undvika segelplanen under mig. det gick fint och jag slog över till Jönköping tornet efter ett tag och anmälde mig på en distans av 24 miles för landning. Anmäl Ljunga, svarade tornet.

Jag fortsatte på en kurs in mot Ljunga och sjönk till 2000 fot innan TMA-gränsen för att dels inte gå i TMA:t men även för att få ner höjden lagom till min final mot fältet.

Det var en del trafik ute, men jag fick inte något väntläge utan klart in mot fältet. Det kom även order över radion om att jag skulle tanka på vägen in till klubben.

Jag fick klart landa bana 19 och landade en bit in då SkyExpress stod på väntplatsen och ville iväg mot Stockholm. Dumt att ödsla med deras tid. De taxade ut och backtrackade 01 så att jag kunde smita in på taxibanan.

Jag fick aldrig klart taxa, utan ropade upp och frågade om jag fick klart in till klubben. "Klart in till klubben, och glöm inte att tanka på vägen" svarade tornet. "Nejdå, jag skall inte glömma att tanka" ropade jag. Direkt kom det "Och köp två liter mjölk". Skönt med lite humor på frekvensen.

Vid tankplatsen väntade nästa flygargäng, så jag stängde ner och plockade ihop mina prylar och gick till klubben för debriefing. 3:10 blev flygtiden idag.

Vi pratade lite om flygningen efteråt och jag tyckte att det gått bra alltihop. Lite klurigt att hantera radion visserligen. Inte för att jag har svårt att snacka, men det är värre att veta vilka frekvenser man ska välja. Likaså hade jag funderingar på TMA-gränserna vid Trollhättan, men det är bara att snacka för mycket än för lite, precis som jag gjort..

Planeringen nu ser ut som följer.
Imorgon blir det långnav 2. Kalmar-Ronneby-Halmstad skall besökas. På onsdag blir det nav 3 med utgångsläge Skövde. Därefter har jag gjort mina EK-timmar och skall lägga krut på att göra klart teorin. När den är gjord blir det tre pass kvar. Ett för att öva rent generellt på branta svängar, stall, vikning och bedömningslandningar. Ett pass för att öva instrumentflygning. Och till sist ett pass EK-flygning för att lattja lite och känna att jag fixar det. Därefter är det uppflygning. Så fem pass till alltså innan det är dags!

Inga kommentarer: