torsdag 13 mars 2008

Köpa klocka kanske?

Jag har länge funderat på att köpa en klocka av lite bättre modell. Inte en överdrivet dyr Omega eller liknande, men en snygg, funktionell klocka med lite stuns i. Framförallt känner jag att behovet ökat lite nu när flygandet skall sätta igång. En klocka är aldrig fel att ha när man sitter i ett flygplan.

Jag gillar ju mycket visare och annat, samtidigt som det måste vara enkelt att se vad klockan är, så en kronograf är helt rätt för mig. Jag har letat runt lite och hittat en del tänkbara modeller med en prislapp på runt 2000:- vilket är rimligt. Men klart som tusan att jag även lyckades leta upp en Revue Thommen som jag tycker är snygg. Företaget tillverkar instrument för flygplan, men även klockor med lite flygkänsla. Prislappen kan man ana när man ser namnet på företaget. Femsiffrigt. Då lägger jag hellre pengarna på flygtimmar.

Det får nog bli en Seiko, Citizen eller Certina trots allt. Jag hade säkert ändå inte klarat av att ha en klocka för 20000:- på handleden utan att vara nervös hela tiden för att repa den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen Revue Thommen är ju mycket mer prisvärda än exempelvis Omega eller Breitling. Jag köpte min Airspeed ny för under 7000 kr för sex år sedan. I titan och allt. Den går som tåget och är den bästa klocka jag någonsin haft.

Marcus Rangell sa...

Jo. Jag håller allt med. Jag bläddrar allt som oftast i Revue Thommen-katalogen som ligger hemma på soffbordet och lockar.

Valet hade varit enkelt om det funnits en Airspeed med flyback. Eller har du möjlighet att beskriva hur tidtagning fungerar med Airspeeden? Bökigt eller enkelt och smidigt?

Anonym sa...

Jo, Flybacken är fin, men inte gratis. Min Airspeed har en "vanlig" kronograf som räcker gott och väl för navigation - det ska ju inte vara mer än 30 minuter mellan varje ben i färdplanen. Min tar tid upp till 12 timmar, så det är bara att välja om man vill räkna från noll efter varje brytpunkt, eller kumulativt för hela flygningen.

Skillnaden mellan flyback och vanlig kronograf är att man på en flyback nollställer och återstartar med en knapptryckning istället för tre knapptryck (stop-reset-start) men eftersom jag inte har privilegiet att susa förbi brytpunkterna i JAS Gripen-fart känns det mest som en "nice to have"-funktion.

Marcus Rangell sa...

Siktar nog in mig på en Airspeed. XL-versionen är läcker, men blir nog lite klumpig samtidigt som prislappen är aningen avskräckande. En vanlig Airspeed går ju att köpa även om det slår igenom med en bränsleskatt.. =P

Jag tackar för informationen!

Anonym sa...

Kanske dumt att tipsa fler om detta, för jag vill ju också vinna, men det här var ju nästan lite för bra tajming, med tanke på vår diskussion: www.chef.se lottar ut en Airspeed XL bland dom som prenumererar på deras nyhetsbrev...

Marcus Rangell sa...

Får tacka för tipset! Gratis är ju väldigt väldigt gott. :)