fredag 7 mars 2008

Stora studiehelgen #1 närmar sig

Så var ytterligare en delkurs avklarad och det är bara repetition och skolprov kvar.

Jag trodde att Air Law/BCL/Luftfartssystemet och flygoperativa procedurer skulle vara lite segt att gå igenom, men så var det inte. Det har varit väldigt intressant och skoj att läsa om de lagar och bestämmelser som finns. Det enda sega har varit (och är) det första kapitlet i boken där det i princip enbart handlar om att nöta in vilka kapitel och lagtexter som handlar om vad.

Nu i helgen är tanken att jag skall ha sopat undan allt jobb som finns för att kunna koncentrera mig på studierna till 100%. Det verkar lite sisådär med det med tanke på att jag fortfarande är på kontoret vid halv sju en fredagkväll, men det skall väl gå vägen hyfsat bra ändå.

Imorgon skall jag i alla fall sätta mig och repetera denna kurs och göra övningsuppgifter på densamma. Åtminstone en 5-6 timmar skall jag lägga på det.

Idag fick jag även ett samtal från flygläraren som frågade vad jag har för mig på söndag vid 12. "Är på flygklubben" svarade jag vilket var ett fullgott svar på frågan. Så på söndag vid lunch blir det praktisk lektion nr 1 med genomgång av bland annat följande elementära kunskaper:
- Daglig tillsyn
- Hur man dränerar ett plan (förmodligen även hur man tankar ett plan)
- Hur man rangerar planen i hangaren för att inte förstöra dem
- Taxning (misstänker jag)
samt om vädret tillåter
- Rodrens verkan, vilket utföres i luften

Inte mycket flyga alltså, men en start på den praktiska biten, vilket är skönt.

Dessutom skall vi ha lite allmänt prat kring vilka vi är och hur det kommer att se ut framöver med skolning och annat. Jag kommer att framhäva att jag vill flyga så fort det finns minsta tillfälle till det. Hoppas bara att läraren har den tiden också.

Inga kommentarer: