fredag 14 mars 2008

Lektion 1 avklarad

Jag är just hemkommen från flygklubben efter den första flyglektionen. Vi började med lite allmän genomgång innan det begav sig ut i planet som dagen till ära var Filip Martin, SE-KFM. Vi gick igenom instrumentering och annat småplock som kan hittas på insidan av plåten. Checklistor är viktiga, så den lästes högt och ljudligt och bockades av innan vi blockade av och körde ut.

14.40 lyfte vi från bana 01 och gick mot utpasseringspunkt Ljunga på 2000 fot. Välbekant fraseologi i lurarna från vårt tragglande på radiolektionerna, även fast vi på dem hade KIKen som övningsflygplan. SE-KIK är vårt egentliga skolflygplan i praktiken också, men står på backen av administrativa skäl för tillfället.

Efter vi passerat Ljunga två gånger (bra jobbat) demonstrerades rodrens verkan i alla plan. Därefter fick jag spakarna för att få känna på flygandet på egen hand. Svängar gick hyfsat. Höll höjden på 50 fot när och bankade mer eller mindre 30 grader men helt klockrent var det verkligen inte. Men det finns potential! Övningen gick till på så vis att läraren hela tiden rattade in en ny kurs på kursgyrot och jag fick helt enkelt se till så vi flög i den riktningen. Enkelt och effektivt!

Därefter körde vi planflykt och jag fick ge mig på att försöka trimma in flygplanet rätt. Lite klurigt eftersom det finns en tröghet i systemet, men det skall nog bankas in i huvudet vad som är rätt lägen. "Frigör kapacitet" som läraren så fint säger, innebär att man skall trimma in så planet flyger helt självt så man själv kan göra andra saker än att hålla på och försöka hålla höjd, hastighet och kurs.

Efter att ha stört befolkningen i Mullsjötrakten tillräckligt gick vi tillbaks till Ljunga. Vid passeringen fick vi uppmaning om att gå rakt söderut på grund av en ILS-inflygning. In med 180 grader på kursgyrot, ta ut ett bra siktmärke i terrängen och håll höjden.

Till sist blev det till att öva på inflygning och landning. Det blev en rejäl dos av information som trycktes in i huvudet och som skulle utföras. Läraren sa hela tiden vad som skulle göras och jag gjorde. "Minska varven lite", "ett steg klaff", "kolla PAPIn", "nos upp", "ett steg klaff till", "minska till tomgång", "full klaff", "nos upp", "kolla mittlinjen" och så vidare. Sedan till sist dunsade vi ner på banan. Jag hade gjort min första landning på egen hand! Visserligen fick jag instruktioner kontinuerligt, men läraren rörde inte rodren vilket han påpekade när vi rullade, och jag vill minnas att jag själv fick hålla kursen rätt för att komma ner på banan. Not bad not bad. Det ska visst gå att få mig till pilot också.

Nåväl, där fick jag lämna över rodren till läraren som demonstrerade trafikvarvet med ytterligare en studs och en fullstopplandning på bana 19 klockan 15.24 innan jag fick den stora äran att taxa tillbaks till klubben. Värt att nämna är att taxa fasen inte är en barnlek om man inte gjort det innan. Det är som när man skulle köra bil första gången och svajade runt på vägen. Både styrning och broms med pedalerna är lite klurigt, men det ska väl gå bättre nästa gång.

Utanför klubben blev det en dragning av det sista stycket på checklistan med rubriken "kupering av motor". En av de mer tydliga lärdomarna på dagens lektion: plocka ur nyckeln så fort du stryper motorn, så slipper du upptäcka att din kompis blivit halshuggen av propellern. Det har visst skett ett flertal olyckor då nyckeln varit kvar i när någon börjat rangera flygplanet. Rangering av plan utförs genom att man puttar runt dem med ett rejält grepp om propellern, och finns då rätt bränsleblandning i motorn och tändningen är till, ja då kan propellern börja snurra rejält. Det är inte bra. Alltså, ur med nyckeln när du stänger ner..

Sen lite debriefing och genomgång av vad som skall göras till nästa pass som förhoppningsvis blir på söndag. Lektion 1 är till ända med 0.75 timmar loggade i luften och 1.0 i blocktid. Leendet efter lektionen visar bara på att jag valt helt rätt!

Inga kommentarer: