tisdag 18 mars 2008

Lektion 3 - upp och ner

Idag var det bra flygväder igen efter gårdagens snöstormande, så det var med god förhoppning om flyglektion som jag åkte upp till klubben på eftermiddagen. Jag hade dessutom tidigare sett dagens första elev flyga planflykt mot Landsjön, så nog var det flygbart väder!

På plats på klubben fick jag vänta då Filip Martin inte fanns i hangaren. Jag slog på radion och försökte repetera lite i elevhandboken vad gäller stigning och plané. På radion hördes snart att Filip Martin ville studsa och göra bedömningslandning. "Å fan" tänkte jag och undrade vem som kommit så långt i utbildningen. Sedan visade det sig att läraren hade åkt ut för att hålla i en Proficiency Check. Det dröjer ett tag innan vi gör bedömningslandningar..

Efter lite snack fick jag order om att hoppa ut i planet och köra checklistan. Läraren skulle springa ut när motorn hördes. Ut och göra tillsyn och därefter köra checklistan. Motorn hann bli rejält varm innan läraren dök upp, men sen blev det full fart.

Idag fick jag köra mer radiosnack än tidigare. Hela radioproceduren fram till start fick det bli vilket gick någorlunda fint. Det skiljer sig lite från hur vi körde radiosnacket på teorilektionerna, men ändå hyfsat snarlikt. På Axamo är det inte så mycket trafik att det är hela världen om det blir lite knackigt och man säger ju i första anropet att det är skolning det gäller, så då är de nog förstående.

Jag fick nöjet att ta oss upp i luften. Lite svajigt med att hålla emot sidvinden, men upp gick det. Kanske inte några stabila 80 knop eller rakt över banan för den delen, men uppåt i alla fall. Jag glömde även stänga av bränslepumpen på 300 fot ground. Iväg på kurs 45 grader mot Landsjön, 2200 fot minus. Ute vid Landsjön bad vi om att få hela vägen upp till 5000 fot att leka på. Vi fick hela nordöstra TMAt upp till 5000 fot vilket var bra, för det visade sig behövas.

Vi körde stig och plané på rak kurs samt med tillhörande sväng. Jag tyckte det var en hel del att hålla rätt på. Att ligga i en sväng och samtidigt stiga eller sjunka är inte så krångligt. Det jobbiga för min del är att komma ihåg allt som skall göras vid in- och urgång ur planén eller stigningen. Förvärmning skall på i plané, det sitter bra i huvudet. Men i vilken ordning höjdroder och gas skall hanteras samt när det skall trimmas, det är en helt annan femma för mig. Jag skall läsa igenom det i boken och sitta i soffan och torrflyga lite fram till nästa lektion för att försöka mata in det.

Vi flög även en hel del instrument. 0.25 timmar om jag minns rätt. Lite krångligt i och med att jag inte är van vid instrumenten, men det lossar nog snart. Det hela handlar om att titta på horisontgyrot och emellanåt se så att övriga instrument visar rätt. Men horisonten är det viktiga. Jag tyckte det var lite knivigt att ligga rätt i stig och plané men det kommer med övning.

Vi lämnade till sist för att gå tillbaks till flygplatsen. Planen var att gå in efter Skyways som låg på inflygning. Vi fick klart att gå mot bas bana 01 för studs vilket vi gjorde. Jag fick göra en motorplané ner till 1300 fot där farten skulle ner till 80 knop och 10 grader klaff skulle ut. Vi fick frågan från tornet om vi ville ner nu eller vänta en stund då de höll på att fixa med PAPIn, och vi sa att vi gärna landade med en gång. Strax därefter blev vi hänvisade till väntläge på höger bas då PAPI-fixarna kört fast i en snödriva. Flygplatsen var alltså stängd och vi fick inte landa.

Blev till att öva väntläge en stund på 1300 fot med 10 grader klaff. Det tog inte lång tid innan vi fick klart landa vilket vi upplyste om var en fullstopp för att klockan var mycket. Lite surt kände jag då, för landningar är bra att öva på..

Ut med klaff och ner med gas, trimma trimma och höj inte nosen. Det satt lite bättre idag. Förvärme av glömde jag dock och blev påmind om. Jag kom in lite för lågt vilket lite gas rättade till. Att man styr höjden med gasreglaget och hastigheten med höjdrodret börjar sitta nu. Ologiken blir logisk.

Sidvinden gjorde att jag fick kämpa emot. Jag var på väg att räta upp planet när jag blev upplyst om att jag låg helt rätt mot vinden och skulle fortsätta göra så. Det blev lite problematiskt när jag tryckte upp för mycket mot vinden och hamnade mer ut mot vänsterkanten än jag ville. I mina försök att rätta till det hela blev det bara än mer skevt, så i sista stund tog läraren rodren, gasade för fullt för att få lite mer tid att rätta till det hela och satte ner oss på banan. Sämsta landningsförsöket hittills från min sida. Surt. Ändå var det inte många knop vind i sidan.

Tillbaks till klubben för debriefing. Inte så mycket att orda om, precis som innan. Bara att köra på i samma stil. Jag själv känner dock att det var en kass lektion idag från min sida. Inte mycket som kändes bra alls. Små detaljer glömdes bort här och var och stig och plané kändes inte så överdrivet genomtänkt när det utfördes. Tur det är en knapp vecka till nästa pass nu så att detta får sjunka in.

Så, summa summarum.
Bra saker på dagens pass:
- Radiosnacket gick bra
- Hyfsad inflygning
- Planflykt kan jag! :)

Sämre saker på dagens pass, aka vad jag ska tänka på i veckan:
- Måste komma ihåg att flippa anti-collision lights när jag kör på/av banan
- Bränslepump av på 300 fot GND vid start, kontrollera att klaff är inne
- Gå igenom och nöt in förfarande för stigning/plané
- Nöt in förfarandet för trafikvarvet
- Repetera radiofraseologin lite snabbt

Inga kommentarer: