lördag 29 mars 2008

Inget kul på klubben idag inte

Idag var det meningen att det skulle varit visning av presumtiva flygmaskiner att lägga beställning på framöver i och med att Filip Martin sålts. Filip Martin har jag flugit två gånger och jag gillar den bättre än KIKen. Nu är leveransen redan gjord, så det blir inget mer spakande av den maskinen.

När vi kom upp till klubben såg det väldigt öde ut. En person satt i klubbstugan och visste inte så mycket om ifall det var någon visning. Vi hoppade ut i hangaren i alla fall för att se om något hände där. Portarna var vidöppna, men alla plan stod inne, väldigt skumt. Adam Tore var blöt, så någon hade varit ute och flugit i alla fall.

Jag hade kameran med, så jag fotade lite snabbt i det dunkla ljuset.


Adam Tore med sin karakteristiska silvertejp för luftintaget. Tejpen justeras av teknikern efter rådande omständigheter för bästa prestanda. :)


Hangaren i sin helhet med KIKen längst fram.


KIK-cockpit. Mer spännande än så är den inte.


Piper Pawnee-cockpit. Old-school så det skriker om det. Notera även backspegeln som tillåter att man ser segelflygplanet som man bogserar.


Adam Tore breder ut sina vingar.

onsdag 26 mars 2008

Lektion 4 - Det tar sig sa mordbrännarn!

Idag var vädret ypperligt för skolning.

Väl på klubben konstaterade jag att KIKen inte stod i hangaren vilket innebar att de fortfarande var ute i luften. Mycket riktigt, bara sekunder senare såg jag maskinen studsa på banan innan den gav sig upp i varvet igen.

In i huset igen och på med radion för att höra om de skulle ta en vända till. Just när jag slog på hörde jag tornet meddela landningstiden, så då var det bara att stänga av igen och invänta sällskapet.

Snabbt och raskt blev det min tur att hoppa ut och köra checklista. Nytt plan för min del, så det blev lite funderande på vilka knappar som var huvudströmbrytare (de rödmarkerade) och hur radion fungerade. Lite knixande med nycklar och annat bråte var det också, men maskinen sparkade igång till sist.

Slå på radio- och navinstrument hade jag kanske kunnat klura ut på egen hand, men det var ändå en fem sex switchar som skulle slås på.

Därefter blev det en jäkla fart på läraren som var exalterad över en Piper Malibu (SE-KCN) som stod parkerad bakom oss. Snabb taxning över och därefter studie av hur det känns att sitta i vänstersits i en sådan maskin. Finesser som elektrisk trim på ratten, infällbara ställ och lite smått och gott är ju inte fel. Fast jag tycker att PA-28 är rymligare. Jag testade dock inte att ändra sätesinställningen. Det är lite ohyfsat att göra när piloten i fråga säkerligen kämpat länge med att få till det juuuuust rätt.

Ut igen till vår maskin och kolla var vi var på checklistan. "Taxiinstruktioner". Jahopp, bort med checklistan igen och ropa upp tornet. Motoruppkörning, ut på banan och iväg. Precis som tidigare är det inte en tillräckligt tung fot på högerpedalen så vi drev ut mot vänster. Nästa gång så jäklar!

Kurs 240 grader mot Mulseryd. Blev inte alls några fina 240 grader, utan vi hamnade mer åt 270 grader när jag kämpade med höjden och trimmen, så det fick korrigeras. Därefter blev jag introducerad för in-/utpasseringspunkt Mulseryd som består av en knapp kulle mitt ute i skogen. Lätt att missa med andra ord.

Sedan körde vi repetition på motorplané och stigning samt tillhörande svängar. Lite instrument blev det också, runt 20 minuter. Det gick mycket bättre idag och en hel del saker börjar sitta nu.

Vi snurrade runt ett bra tag och gick därefter tillbaks mot Axamo. Klart för inflygning innan vi var inne i kontrollzonen vilket ledde till en ypperlig lång final. Jag låg högt och kom väldigt snabbt, så det blev ner på tomgång väldigt långt ut för att sänka fart och höjd. Ingen markant sidvind idag och inte så hoppigt i luften heller för den delen, så det gick finfint att rikta in planet mot banan. Inget meckande med att ta ut klaffen i små steg, utan det blev rejäla 40 grader klaff i ett svep, sen lite gas för att hålla hastigheten på trevliga 70-75 knop. Av med förvärmning kom jag ihåg och därefter in över bantröskeln. Banan närmade sig snabbt och någon utflytning blev det knappast. Snarare en hård och bestämd landning utan att vara alldeles för ohyfsad mot landningsställen. Bra inbromsning innan taxibanan för att slippa backtracka. Därefter tillbaks till klubben.

Dagens flygning gavs ett ganska gott betyg. Tydligen markanta framsteg sedan sist. Det finns dock vissa saker jag själv känner behövs övas på lite extra:
  • Utflytning i landningsögonblicket. Upp med nosen!!!
  • Trampa sidroder i framförallt stigande högersväng. Våga trampa sidroder!
  • Trampa höger sidroder i stig vid start. Banan skall finnas under planet, inte till höger.
Efter flygturen åkte vi till flygplatsens kafeteria för lunch. Wallenbergare och utsikt över plattan är inte så fel. Framförallt inte med tillhörande flygsnack. Lite skön debriefing där och lite insikt i skolning och flyg över huvud taget. Egentligen borde alla skolpass avslutas med en lunch eller fika för att varva ner och i lite mer avslappnad miljö diskutera ditt och datt. Framförallt är det bra att få tillfälle att snappa upp saker i stil med att en typisk PC (Proficiency Check)-fråga är att det pekas på kartan och man får uppgiften "flyg mig hit". Inga jäkla driftfärdplaner eller navskivor eller annat krafs skall användas. Karta och kompass är det som gäller. Jag lägger den vetskapen i samma kartong som vetskapen om att motorbortfall ofta inträffar med lärare i högersits när man är i närheten av fältet i Ödestugu.

Så, med det sagt, ett jäkligt bra pass idag. Lite ovant med nytt plan. Horisontgyrot ser lite annorlunda ut, navinstrumenten lite annorlunda, förgasarvärmningen är lite trögare att fippla med, men annars inte så mycket konstigt. Det enda trista är att tornet alltid säger att det inte blir mycket till studs-och-gå utan fullstopp eller väntläge på grund av nån linjekärra som skall in och landa. Så tråkigt när det bara blir en landning per pass. Idag var det dessutom tokfint väder för att öva grundläggande trafikvarv (ingen jobbig sidvind alltså).

tisdag 25 mars 2008

Flygningens grundprinciper avklarat

Eftersom jag ändå skrivit om alla de andra ämnena så nämner jag detta med.

Med dagens skolprov anser jag ämnet Flygningens Grundprinciper vara avklarat. Missade ett poäng på en fråga om hur lastning av ett flygplan så att tyngdpunkten hamnar långt bak påverkar stabiliteten. Ett missat poäng innebär ändå ett godkänt resultat, så nu är det bara ett ämne kvar innan det skrivs prov för luftis.

Imorgon verkar dessutom vädret bli okej för en lektion i det blå. Finfint!

måndag 24 mars 2008

Inställd lektion, buuu..

It was bound to happen.. Vädret klaffade perfekt de första tre lektionerna, men dagens blev inställd på grund av för dåligt väder.

METARn säger just nu ESGJ 241220Z 17007KT 130V200 9999 SCT010 BKN022 OVC036 M00/M03 Q0987 RWY 19 WET 51-100 PCT LESS THAN 1 MM FC 0.70= vilket i sig inte ser så illa ut. Lagom med vind, ok sikt och molnbas på 2200 fot. Kruxet är att det snöar just nu, trots att det inte står med i rapporten. TAFen säger dessutom att det är risk för CB och dålig sikt och annan skit idag. Dessutom är jag osäker på om banan (inklusive taxibanan) är plogad. Var visst en hel del snö där igår som ställde in lektioner.

Så vad gör man istället? Jo, pluggar lite inför provet i "Flygningens grundprinciper" som går av stapeln imorgon. Boken är enormt kass och förklarar inte ens hälften som man funderar över. I vårt ypperliga kompendie som vi fått som extra-litteratur får man en bättre förståelse för saker och ting. Samtidigt lär man sig onödiga saker som att "bränslekylning /../ måste tillgripas vid machtal större än 2,5-3". Finns kanske inte en risk att jag får upp Pipern i tre gånger ljudets hastighet, men man vet aldrig vad som spakas om ett par år...

tisdag 18 mars 2008

BCL avklarat

Idag skrevs det skolprov i luftfartsystem och flygoperativa procedurer, eller BCL som vi lite fult förkortar det (framförallt med tanke på att ett gäng BCL-dokument är överflyttade till Svensk FörfattningsSamling).

50 rätt av 51 möjliga. Inte så pjåkigt. Var på väg att sätta rätt svarsalternativt på frågan jag bommade på också. Separering av all trafik sker när det är mörker var rätt svar. Jag förstår inte riktigt varför det är så, då flygplan syns lättare på natten än på dagen (blinkar och har sig för fullt), men visst.

50/51 är i alla fall godkänt då 13 fel var tillåtna, så jag anser detta ämne avklarat tills vidare. Nu är det istället en vecka kvar till provet i flygningens grundprinciper. Ett ämne som känns lite mer överkomligt nu när vi fått känna på rodrens verkan i praktiken och inte bara läser om det i en bok.

Lektion 3 - upp och ner

Idag var det bra flygväder igen efter gårdagens snöstormande, så det var med god förhoppning om flyglektion som jag åkte upp till klubben på eftermiddagen. Jag hade dessutom tidigare sett dagens första elev flyga planflykt mot Landsjön, så nog var det flygbart väder!

På plats på klubben fick jag vänta då Filip Martin inte fanns i hangaren. Jag slog på radion och försökte repetera lite i elevhandboken vad gäller stigning och plané. På radion hördes snart att Filip Martin ville studsa och göra bedömningslandning. "Å fan" tänkte jag och undrade vem som kommit så långt i utbildningen. Sedan visade det sig att läraren hade åkt ut för att hålla i en Proficiency Check. Det dröjer ett tag innan vi gör bedömningslandningar..

Efter lite snack fick jag order om att hoppa ut i planet och köra checklistan. Läraren skulle springa ut när motorn hördes. Ut och göra tillsyn och därefter köra checklistan. Motorn hann bli rejält varm innan läraren dök upp, men sen blev det full fart.

Idag fick jag köra mer radiosnack än tidigare. Hela radioproceduren fram till start fick det bli vilket gick någorlunda fint. Det skiljer sig lite från hur vi körde radiosnacket på teorilektionerna, men ändå hyfsat snarlikt. På Axamo är det inte så mycket trafik att det är hela världen om det blir lite knackigt och man säger ju i första anropet att det är skolning det gäller, så då är de nog förstående.

Jag fick nöjet att ta oss upp i luften. Lite svajigt med att hålla emot sidvinden, men upp gick det. Kanske inte några stabila 80 knop eller rakt över banan för den delen, men uppåt i alla fall. Jag glömde även stänga av bränslepumpen på 300 fot ground. Iväg på kurs 45 grader mot Landsjön, 2200 fot minus. Ute vid Landsjön bad vi om att få hela vägen upp till 5000 fot att leka på. Vi fick hela nordöstra TMAt upp till 5000 fot vilket var bra, för det visade sig behövas.

Vi körde stig och plané på rak kurs samt med tillhörande sväng. Jag tyckte det var en hel del att hålla rätt på. Att ligga i en sväng och samtidigt stiga eller sjunka är inte så krångligt. Det jobbiga för min del är att komma ihåg allt som skall göras vid in- och urgång ur planén eller stigningen. Förvärmning skall på i plané, det sitter bra i huvudet. Men i vilken ordning höjdroder och gas skall hanteras samt när det skall trimmas, det är en helt annan femma för mig. Jag skall läsa igenom det i boken och sitta i soffan och torrflyga lite fram till nästa lektion för att försöka mata in det.

Vi flög även en hel del instrument. 0.25 timmar om jag minns rätt. Lite krångligt i och med att jag inte är van vid instrumenten, men det lossar nog snart. Det hela handlar om att titta på horisontgyrot och emellanåt se så att övriga instrument visar rätt. Men horisonten är det viktiga. Jag tyckte det var lite knivigt att ligga rätt i stig och plané men det kommer med övning.

Vi lämnade till sist för att gå tillbaks till flygplatsen. Planen var att gå in efter Skyways som låg på inflygning. Vi fick klart att gå mot bas bana 01 för studs vilket vi gjorde. Jag fick göra en motorplané ner till 1300 fot där farten skulle ner till 80 knop och 10 grader klaff skulle ut. Vi fick frågan från tornet om vi ville ner nu eller vänta en stund då de höll på att fixa med PAPIn, och vi sa att vi gärna landade med en gång. Strax därefter blev vi hänvisade till väntläge på höger bas då PAPI-fixarna kört fast i en snödriva. Flygplatsen var alltså stängd och vi fick inte landa.

Blev till att öva väntläge en stund på 1300 fot med 10 grader klaff. Det tog inte lång tid innan vi fick klart landa vilket vi upplyste om var en fullstopp för att klockan var mycket. Lite surt kände jag då, för landningar är bra att öva på..

Ut med klaff och ner med gas, trimma trimma och höj inte nosen. Det satt lite bättre idag. Förvärme av glömde jag dock och blev påmind om. Jag kom in lite för lågt vilket lite gas rättade till. Att man styr höjden med gasreglaget och hastigheten med höjdrodret börjar sitta nu. Ologiken blir logisk.

Sidvinden gjorde att jag fick kämpa emot. Jag var på väg att räta upp planet när jag blev upplyst om att jag låg helt rätt mot vinden och skulle fortsätta göra så. Det blev lite problematiskt när jag tryckte upp för mycket mot vinden och hamnade mer ut mot vänsterkanten än jag ville. I mina försök att rätta till det hela blev det bara än mer skevt, så i sista stund tog läraren rodren, gasade för fullt för att få lite mer tid att rätta till det hela och satte ner oss på banan. Sämsta landningsförsöket hittills från min sida. Surt. Ändå var det inte många knop vind i sidan.

Tillbaks till klubben för debriefing. Inte så mycket att orda om, precis som innan. Bara att köra på i samma stil. Jag själv känner dock att det var en kass lektion idag från min sida. Inte mycket som kändes bra alls. Små detaljer glömdes bort här och var och stig och plané kändes inte så överdrivet genomtänkt när det utfördes. Tur det är en knapp vecka till nästa pass nu så att detta får sjunka in.

Så, summa summarum.
Bra saker på dagens pass:
- Radiosnacket gick bra
- Hyfsad inflygning
- Planflykt kan jag! :)

Sämre saker på dagens pass, aka vad jag ska tänka på i veckan:
- Måste komma ihåg att flippa anti-collision lights när jag kör på/av banan
- Bränslepump av på 300 fot GND vid start, kontrollera att klaff är inne
- Gå igenom och nöt in förfarande för stigning/plané
- Nöt in förfarandet för trafikvarvet
- Repetera radiofraseologin lite snabbt

söndag 16 mars 2008

Lektion 2 - svängarnas herre

Vädret såg kasst ut på morgonen när jag kollade. Fuktdis och heltäckande moln på 200 fot. SMHI sa att det skulle lätta, och TAFen visade att både Göteborg och Malmö räknade med enbart spridda moln längre fram på dagen. Med planerad flygtid vid 14.00 lokal tid skulle det nog bli bra.

Mycket riktigt, framåt lunch lättade molnen till uppåt 3000 fot och solen sken igenom. Det skulle bli flyga av!

Uppe på klubben blev det en snabb briefing som bestod i att jag lyssnade på debriefingen av föregående lektion. Lite mer roderverkan, svängar och motorplané stod på schemat visade det sig.

Ut till planet och en snabb check av detsamma. För lite bränsle i tankarna och det blev räkneövning för att lista ut hur mycket vi skulle behöva tanka för att komma upp i standardtankning som är 128 liter. 80 liter kom vi fram till och påbörjade därefter checklistan.

Iväg till tankplatsen för att undersöka hur man tankar ett plan. Vad tankautomaten menar med "bonding" hade vi inte en aning om, men tryckte "yes" på den frågan. Bränsle fick vi i alla fall, så det var nog rätt val. 74 liter visade mätaren när vi var klara, så 80 liter var inte helt fel uträknat.

Därefter flyttade vi på oss för att lämna plats åt nästa plan som behövde påfyllning och jag körde vidare med checklistan. Tornet var stängt så vi meddelade bara vår avsikt att köra fram till väntplats taxibana A. Mera checklista och därefter fick jag prata i radio själv för första gången: "Jönköping radio, Sigurd Erik Kalle Filip Martin ställer upp bana 01".

Ut på banan och läraren tog oss upp i luften och förklarade vad han gjorde på vägen. 80 knop stighastighet fås automatiskt om det ges fullgas och nosläget är intrimmat rätt. Och behold! 80 knop blev det på exakten!

Vi planade ut och tog ut kurs mot Hyltena för att bekanta mig med den inpasseringspunkten. Det blev till att öva på rena svängar där hemligheten ligger i att först ta skevroder, därefter sidroder och även lite höjdroder för att inte tappa höjd. I själva svängen är det endast höjdroder som hålls samtidigt som man skevar lite för att justera bankningen.

Jag övade en stund på detta och det gick ju ypperligt. Det enda som var lite kasst var att jag märkte att jag inte hade helt bra synkronisering med höjdrodret, så det svajade lite på variometern även om höjden inte sköt iväg något nämnvärt. Vi gjorde även motorplané för att gå ner på 1500 fot. Inte så konstigt med det. Bara att köra proceduren så fixar sig resten.

Vi besökte även fältet i Ödestugu där jag blev tipsad om att det är ett ökänt område vad gäller motorbortfall. Ett av alla dessa mystiska ställen som likt Bermudatriangeln får flygplan att fallera som man brukar höra ryktas om. Det blir till att ha spikat fast nödchecklistan i huvudet till nästa gång vi är där alltså. Jag blev även förevisad att det som ser ut som fältet inte är det, utan en helt vanlig åker (eller något). Fältet finns några meter till vänster. Bra att veta.

Vi körde lite vingtippningar utöver det. Jag tyckte att det var lite klurigt att få ihop det hela, men läraren var hyfsat nöjd. Jag kan tänka mig att det är en övning jag kommer att köra ofta när jag flyger själv, då det är bra sysselsättning på raksträckor.

Tillbaks till flygplatsen efter det. Jag fick gå in själv på lång final till bana 01. Låg bra till i inflygningen först, men drev av till höger. Detta korrigerade jag bra så jag kom in snyggt och prydligt över tröskeln. Det är knivigt att styra när man har full klaff ute och bara 60 knop fart, men det upptäckte jag snabbt beror på mitt misstag att inte använda sidrodret tillräckligt när jag skevar. I landningarna är det lätt för mig att glömma bort pedalerna, men så fort jag kom på detta så gick det stabilt. Första landningen kändes bra sett till inflygningen, men utflytning och sättning var kass.

Läraren tog över och vi gick upp i varvet igen. Han demonstrerade nästa landning och flöt ut riktigt bra. Hjulen smektes mer eller mindre ner på banan. Upp igen, så fick jag ta över i stigningen. Jag planade ut på 1300 fot och gick in i vänstersväng för att komma ut på medvinden. Lite bökigt att få till allt med förgasarvärme, gas och blandning och whatnot på samma gång så jag fick lite mer höjd än vad som var tänkt. Ett jäklans rattande på trimmen blev det.

Jag susade iväg på en ganska lång medvind och drog ut basen för att få lite mer tid på mig. Ut med klaff, trimma för nosläget och av med gasen. Trimma och mindre gas, mer klaff, mer trim. Blev lite mycket fipplande så jag fick flera gånger lite låg fart. Låg fart och låg höjd = snabb död, så på med lite mer gas för att lösa problemet. Jag kom in högt på sista landningen, men strax före tröskeln drog jag av på tomgång och tog ut full klaff. Fick kämpa rejält för att hålla ner nosen innan jag trimmat in och glömde som vanligt bort pedalerna. Denna gången blev det en lite bättre utflytning där stallvarnaren till och med pep lite innan sättning. Till sist taxade jag tillbaks till klubben. Nu kände jag att jag fått kläm på hur fötterna placeras bäst på pedalerna efter svängövningarna, så taxningen gick alldeles perfekt!

Utlåtandet efter lektionen var att det inte fanns något att säga. Det går precis så som det skall göra och svängar är inte något att fortsätta öva på speciellt. Istället är det bara att köra på som vi gör, så fixar det hela sig. Nu har jag ju tre helt egna landningar dessutom!

Nästa pass blir stig och sjunk med tillhörande svängar. Det låter lite bökigt, men är säkert helt överkomligt som allt annat. I läxa fick jag med mig att läsa lite i boken (redan gjort) samt checklistor att kika på och börja memorera. Upptäckte nu här hemma att checklistan inte stämmer överrens med den som finns i planet, så jag skall försöka kopiera den nästa gång så jag har rätt version med mig. Bäst att inte förvirra så mycket såhär tidigt. Jag skall även titta på kartan för kontrollzonen då det snart är dags att göra en nav runt hela zonen. Radiofyrarnas frekvenser (Oscar Alfa, Oscar Juliett och Juliett Oscar November) var också det något som jag skulle lägga på minnet. Antar att det är lite som att kunna telefonnumret hem..

lördag 15 mars 2008

Lördag på klubben

Idag hade E flyglektion inbokad vid tolvtiden. Jag hängde med upp till klubben för att dels inte bara sitta hemma och skräpa och dels för att vi hade lite andra ärenden efter lektionen.

Min tanke var att få två timmar effektiv studietid, men det var väl givet att misslyckas. En mängd människor var däruppe och vi snackade en hel del skit, men även lite vettiga saker. Framförallt känner jag väl att det är lite vettigt att visa sig där så att det syns att man är intresserad. I alla fall om man vill ha en framtid inom flyget på ett eller annat vis. Sen fick jag faktiskt lite övningsuppgifter gjorda ändå.

En hel del aktivitet var det. En IFR-skolning avslutades just när vi kom dit och en skulle upp och öva bedömningslandningar. E stack ut utanför kontrollzonen för att öva på planflykt och svängar. Samtidigt var både segelflygklubbens Pawnee (kanske inte ett skitsnyggt plan, men jag vill få flyga det i framtiden), en helikopter samt ett chartrat plan åt HV71 ute och snurrade i luften. Riktigt gott när det hörs en hel del snack i radion som står i klubbens "café".

Idag borde jag se till att läsa igenom kapitel 1-6 i flygövningsboken eftersom det självfallet blir fint väder imorgon för ytterligare en lektion i luften!

fredag 14 mars 2008

Lektion 1 avklarad

Jag är just hemkommen från flygklubben efter den första flyglektionen. Vi började med lite allmän genomgång innan det begav sig ut i planet som dagen till ära var Filip Martin, SE-KFM. Vi gick igenom instrumentering och annat småplock som kan hittas på insidan av plåten. Checklistor är viktiga, så den lästes högt och ljudligt och bockades av innan vi blockade av och körde ut.

14.40 lyfte vi från bana 01 och gick mot utpasseringspunkt Ljunga på 2000 fot. Välbekant fraseologi i lurarna från vårt tragglande på radiolektionerna, även fast vi på dem hade KIKen som övningsflygplan. SE-KIK är vårt egentliga skolflygplan i praktiken också, men står på backen av administrativa skäl för tillfället.

Efter vi passerat Ljunga två gånger (bra jobbat) demonstrerades rodrens verkan i alla plan. Därefter fick jag spakarna för att få känna på flygandet på egen hand. Svängar gick hyfsat. Höll höjden på 50 fot när och bankade mer eller mindre 30 grader men helt klockrent var det verkligen inte. Men det finns potential! Övningen gick till på så vis att läraren hela tiden rattade in en ny kurs på kursgyrot och jag fick helt enkelt se till så vi flög i den riktningen. Enkelt och effektivt!

Därefter körde vi planflykt och jag fick ge mig på att försöka trimma in flygplanet rätt. Lite klurigt eftersom det finns en tröghet i systemet, men det skall nog bankas in i huvudet vad som är rätt lägen. "Frigör kapacitet" som läraren så fint säger, innebär att man skall trimma in så planet flyger helt självt så man själv kan göra andra saker än att hålla på och försöka hålla höjd, hastighet och kurs.

Efter att ha stört befolkningen i Mullsjötrakten tillräckligt gick vi tillbaks till Ljunga. Vid passeringen fick vi uppmaning om att gå rakt söderut på grund av en ILS-inflygning. In med 180 grader på kursgyrot, ta ut ett bra siktmärke i terrängen och håll höjden.

Till sist blev det till att öva på inflygning och landning. Det blev en rejäl dos av information som trycktes in i huvudet och som skulle utföras. Läraren sa hela tiden vad som skulle göras och jag gjorde. "Minska varven lite", "ett steg klaff", "kolla PAPIn", "nos upp", "ett steg klaff till", "minska till tomgång", "full klaff", "nos upp", "kolla mittlinjen" och så vidare. Sedan till sist dunsade vi ner på banan. Jag hade gjort min första landning på egen hand! Visserligen fick jag instruktioner kontinuerligt, men läraren rörde inte rodren vilket han påpekade när vi rullade, och jag vill minnas att jag själv fick hålla kursen rätt för att komma ner på banan. Not bad not bad. Det ska visst gå att få mig till pilot också.

Nåväl, där fick jag lämna över rodren till läraren som demonstrerade trafikvarvet med ytterligare en studs och en fullstopplandning på bana 19 klockan 15.24 innan jag fick den stora äran att taxa tillbaks till klubben. Värt att nämna är att taxa fasen inte är en barnlek om man inte gjort det innan. Det är som när man skulle köra bil första gången och svajade runt på vägen. Både styrning och broms med pedalerna är lite klurigt, men det ska väl gå bättre nästa gång.

Utanför klubben blev det en dragning av det sista stycket på checklistan med rubriken "kupering av motor". En av de mer tydliga lärdomarna på dagens lektion: plocka ur nyckeln så fort du stryper motorn, så slipper du upptäcka att din kompis blivit halshuggen av propellern. Det har visst skett ett flertal olyckor då nyckeln varit kvar i när någon börjat rangera flygplanet. Rangering av plan utförs genom att man puttar runt dem med ett rejält grepp om propellern, och finns då rätt bränsleblandning i motorn och tändningen är till, ja då kan propellern börja snurra rejält. Det är inte bra. Alltså, ur med nyckeln när du stänger ner..

Sen lite debriefing och genomgång av vad som skall göras till nästa pass som förhoppningsvis blir på söndag. Lektion 1 är till ända med 0.75 timmar loggade i luften och 1.0 i blocktid. Leendet efter lektionen visar bara på att jag valt helt rätt!

Idag kanske?

METAR: ESGJ 141050Z 25006KT 9999 FEW014 SCT018 OVC022 04/01 Q0997=
TAF: ESGJ 140830Z 140918 21005KT 9999 BKN018 TEMPO 0911 BKN012=

Borde gå att ta sig upp idag på en första flyglektion. Helt ok vind och visserligen en hel del moln, men det borde gå bra att klämma sig under. Om det så bara blir ett par vändor i trafikvarvet är jag nöjd. Lämnar kontoret om en stund och åker upp till flygplatsen i alla fall. Hoppas...

torsdag 13 mars 2008

Köpa klocka kanske?

Jag har länge funderat på att köpa en klocka av lite bättre modell. Inte en överdrivet dyr Omega eller liknande, men en snygg, funktionell klocka med lite stuns i. Framförallt känner jag att behovet ökat lite nu när flygandet skall sätta igång. En klocka är aldrig fel att ha när man sitter i ett flygplan.

Jag gillar ju mycket visare och annat, samtidigt som det måste vara enkelt att se vad klockan är, så en kronograf är helt rätt för mig. Jag har letat runt lite och hittat en del tänkbara modeller med en prislapp på runt 2000:- vilket är rimligt. Men klart som tusan att jag även lyckades leta upp en Revue Thommen som jag tycker är snygg. Företaget tillverkar instrument för flygplan, men även klockor med lite flygkänsla. Prislappen kan man ana när man ser namnet på företaget. Femsiffrigt. Då lägger jag hellre pengarna på flygtimmar.

Det får nog bli en Seiko, Citizen eller Certina trots allt. Jag hade säkert ändå inte klarat av att ha en klocka för 20000:- på handleden utan att vara nervös hela tiden för att repa den.

onsdag 12 mars 2008

Anekdoter och historier ftw!

Något som jag gillar är anekdoter och historier med flyganknytning. Via en flygsida fick jag läsa följande historia om hur det kan vara att flyga i Afrika.

söndag 9 mars 2008

Första "lektionen" avklarad

Idag var det dags för första praktiska passet på klubben.

Största delen av de 2,5 timmar vi spenderade på Axamo gick åt till lite allmänt löst snack om vilka vi är, vad vi vill och hur vi ska ta oss dit. Men visst blev det lite praktisk syssla gjord också.

Vi fick instruktioner om vad vi skall göra varje gång vi ska ha ett skolpass. I princip handlar det om följande procedur:
1) Kolla i planets resedagbok om det i de gula sidorna finns anmärkningar som är av intresse
2) Plocka fram nyckeln till planet
3) Knata ut i hangaren och se att planet man skall ha står längst in
4) Dränera alla plan som måste rangeras
5) Öppna hangarportarna helt
6) Rangera planen så att planet man vill ha kommer ut i friska luften
7) Gör tillsyn på kärran

Eftersom vädret var riktigt kasst idag (moln på ett par hundra fot och regn och skit) så blev det inte något flygande. Istället började vi se över när nästa pass är planerade. Flera dagar i veckan blir tänkbara, och härnäst är det fredag, söndag och tisdag som gäller. Bara att hoppas på bättre väder tills dess.

lördag 8 mars 2008

Mås-POH?

Jag tog en paus i studierna idag och lade mig i sängen och tittade på molnen som susade förbi utanför. Lite blåsigt idag, 210 grader och 15 knop säger METARn. Måsarna hade dock inte några problem alls i byarna vilket fick mig att börja fundera på vad en mås har för maximal sidvindskomposant. Det borde stå i måsens POH (Pilot Operating Handbook), fast någon sådan finns inte. Måsar har inte heller någon specifik bana de måste landa på utan kan ta en motvindslandning i alla lägen, så det kanske inte är någon viktig information egentligen.

Nu blir det ytterligare klurande på 1000 frågor tills dess schlageryran börjar för kvällen.

fredag 7 mars 2008

Stora studiehelgen #1 närmar sig

Så var ytterligare en delkurs avklarad och det är bara repetition och skolprov kvar.

Jag trodde att Air Law/BCL/Luftfartssystemet och flygoperativa procedurer skulle vara lite segt att gå igenom, men så var det inte. Det har varit väldigt intressant och skoj att läsa om de lagar och bestämmelser som finns. Det enda sega har varit (och är) det första kapitlet i boken där det i princip enbart handlar om att nöta in vilka kapitel och lagtexter som handlar om vad.

Nu i helgen är tanken att jag skall ha sopat undan allt jobb som finns för att kunna koncentrera mig på studierna till 100%. Det verkar lite sisådär med det med tanke på att jag fortfarande är på kontoret vid halv sju en fredagkväll, men det skall väl gå vägen hyfsat bra ändå.

Imorgon skall jag i alla fall sätta mig och repetera denna kurs och göra övningsuppgifter på densamma. Åtminstone en 5-6 timmar skall jag lägga på det.

Idag fick jag även ett samtal från flygläraren som frågade vad jag har för mig på söndag vid 12. "Är på flygklubben" svarade jag vilket var ett fullgott svar på frågan. Så på söndag vid lunch blir det praktisk lektion nr 1 med genomgång av bland annat följande elementära kunskaper:
- Daglig tillsyn
- Hur man dränerar ett plan (förmodligen även hur man tankar ett plan)
- Hur man rangerar planen i hangaren för att inte förstöra dem
- Taxning (misstänker jag)
samt om vädret tillåter
- Rodrens verkan, vilket utföres i luften

Inte mycket flyga alltså, men en start på den praktiska biten, vilket är skönt.

Dessutom skall vi ha lite allmänt prat kring vilka vi är och hur det kommer att se ut framöver med skolning och annat. Jag kommer att framhäva att jag vill flyga så fort det finns minsta tillfälle till det. Hoppas bara att läraren har den tiden också.

söndag 2 mars 2008

Som små myror på väg hem..

Jag har spenderat lite tid idag åt att läsa på flygforum och flygbloggar och stötte via lite klickande på YouTube på följande video som visar hur flygledarna under en förbidragande storm lyckas dirigera planen ypperligt vid FedEx hub i Memphis.

lördag 1 mars 2008

Om åtta dagar så...

29-feb-08 21:29
Hej markus. Jag fick ditt medd och jag har tänkt sätta igång med skolning nästa söndag om vädret tillåter. Är i skåne och jobbar hela veckan och hör av mig i slutet av veckan. Mvh henrik

:)