måndag 7 juli 2008

Lektion 14 - Besök i tornet och studsar på banan

Så var det till sist dags igen för att skolpass. Verkligen på tiden att det blev av.

Dagens pass började med taxning till tornet för studiebesök. Jag och en elev till hoppade in i planet och läraren promenerade bort. "Sigurd Ivar Kalle vid klubben, önskar taxa bort till tornet" ropade jag upp. Tillbaks kom "Ivar Kalle, ja, taxa och parkera på plats fem Adam". "Taxar till fem Adam, Ivar Kalle" repeterade jag och började fundera på var denna parkeringsplats finns. När vi kom närmare med planet blev jag rejält konfunderad och funderade på att ropa upp igen för närmare instruktioner. Då fick jag syn på en femma ritad på taxilinjen in mot tankningsplatsen och såg även att det fanns markeringar för A, B, C och så vidare från denna. Så det blev en prydlig parkering på rätt plats med en gång.

Vi tog hissen upp i tornet och jag får säga att det är en trevlig arbetsplats. Bord med radarskärmar och radioutrustning m.m. på ena sidan mot banorna till, och soffgrupp med TV åt det andra hållet. Vi pratade om allt möjligt som hör flygandet till. Vi fick även se hur väl man syns när man landar då ett ultralätt kom in för landning på bana 01. Bäst att sluta med fullandningar alltså. Lustigt också hur annorlunda röster är i radion jämfört med i verkligheten.

Efter vårt korta besök tog vi oss ut till planet igen och startade upp för en start på bana 01. Ut via Ljunga var planen för att därefter gå söderut utanför kontrollzonen och in via Bottnaryd för att passera väntläge West som ligger precis där.

Det var inte några större konstigheter, och jag fick i uppdrag att gå in och göra en studs-och-gå på bana 01. Lite skumpig sättning, men det var ett tag sen sist. Upp igen och gick upp i vänstervarv till stråk 11 istället. Vi spenderade resten av passet åt att ligga i omväxlande höger och vänstervarv på stråket och studsa och göra fullstopplandningar med tillhörande kortfältsstarter. Det gick ganska hyfsat alltihop. Jag hade lite problem till en början med att jag lyfte nosen alldeles för mycket på planet strax före sättning vilket fick till följd att jag lyfte igen när markeffekten gjorde sig påmind. (Kortfattat: är man nära marken får man lite hjälp med lyftet, så man kan ge sig av upp i luften igen, men tappar fart lik förbannat om man inte ger gas). Det blev lite långa utflytningar innan sättning vilket fick tillgängligt utrymme framåt att bli väldigt kort. En sådan studs avbröt jag efter sättning då jag bedömde att jag inte säkert skulle kunna ge mig av upp igen. En korrekt bedömning enligt läraren och även något man inte skall tveka på.

På slutet blev det tävling i att få till landningar på så kort sträcka som möjligt. Strax under fem koner fick jag stopp på vid min sista landning. Det går ju att få stopp på kortare sträcka, men så brutalt ville jag inte bromsa.

Slutsatsen av hela passet var att det gick bra alltihop. Den lilla rost som skapats sen sist skrapades bort och det tog sig med landningarna. Morgondagens pass ägnas åt stall, vikning, branta svängar och bedömningslandningar. Åtminstone något av dessa. Onsdagspasset blir med skolchefen. Min teori kring detta är att han har bett om att få skola ett pass med oss innan vi släpps till flygning på egen hand. Jag kan ju knappast påstå att jag är lugn inför detta pass.

Inga kommentarer: