onsdag 9 juli 2008

Cancelled due CB

Min flygning idag blev inställd på egen begäran. Jag var uppe på klubben vid två för att hinna läsa på lite innan, men den planen stöp direkt då det inte tog mer än fem minuter innan skolchefen dundrade in på grusplanen utanför klubbhuset.

Vi diskuterade relativt omgående rådande väder och jag hade en gammal prognos att gå på då jag inte hunnit titta på en färskare. Den prognosen visade på halvkasst väder. En molnbas som skulle tillåta flygning i kontrollzonen och viss risk för regnskurar och enstaka CB-moln. Den rådande prognosen pekade dock på risk för låg molnbas (1200 fot) och åskskurar och annan skit. Jag fick frågan om jag ville upp och flyga, och jag svarade nej på den. Skitväder att ge sig upp i. Bra beslut tyckte både lärare och skolchef, så vi stannade på backen och pratade flyg i allmänhet istället samtidigt som jag fick rättat klart min svenska flygfält och även läst lite luftfartslagtexter.

Jag fick även med detta reda på det jag misstänkte men som inte någon sagt rakt ut. Min flygning med skolchefen är för att få ut ett EK-bevis för att få flyga själv. Så i och med dagens inställda flygning blir det en kort navigering via Ulricehamn och Tranås imorgon samt lite landningsövningar på fältet. På lördag skall jag stå redo vid 12 med ett tankat och kontrollerat flygplan för min checkride inför EK. Hoppas bara vädret håller i sig. Just nu är det exempelvis perfekt flygväder.

För övrigt har klubben nu även shoppat ny maskin. SE-ILV. "Sigurd Ludvig Viktor" är lite bökigt att säga, men det får väl gå an. Det blir en finfin resekärra med autopilot och två Garmin Playstation att ratta på. Sweet!

Inga kommentarer: