torsdag 10 juli 2008

Lektion 18 - Kortnav och baksätesflygning

Idag var vädret bättre för flygning. Strax före fyra lyfte vi och gick på en kort nav-runda för att se hur väl det går att klocka tiden i luften. Flygningen var planerad att gå ESGJ - ut via Bottnaryd - västerut till Ulricehamn - söderut till Tranemo - nordöst mot Mulseryd - in för landning.

Min färdplan var ihopräknad till 40 minuter. Snålt tilltaget vilket jag anade då jag igår fick reda på att sträckan tar 50 minuter i lagom tempo. Likaså hade jag inte räknat med extra tid för svängar vid brytpunkterna samt tid för start/landning.

En tysk gammal PA-28 som skulle ge sig iväg gjorde att jag tog beslutet att köra engelska på radion. Inte fel att öva på det då det tidigare endast skett när jag ropat upp Sweden Control. Vi ställde upp bana 19 och lyfte högerut mot Bottnaryd. Redan framme vid kontrollzonsgränsen låg jag efter i tid. För att köra ikapp tryckte jag på gasen och körde i närmare 120 knop mot Ulricehamn. Väl framme låg jag ca 90 sekunder efter i tid. Vidare mot Tranemo där det konstaterades ca 60 sekunder efter. Tracken upp mot Mulseryd blev lite slingrigare än nödvändigt, men jag tappade nog inte mer än ett par sekunder på det. Däremot kan guppandet i höjdled som termiken orsakade ha stått för lite mer tidsskillnad.

Vi gick in i trafikvarvet och hjulen gick i banan på prick 45 minuters flygning. Slänger man på de 5-6 minuter som man bör räkna med extra för start/landning utöver de beräknade 40 hamnar man rätt. Men då körde vi ändå på i 10 knop extra hela vägen runt.

Efter landning gick vi upp i trafikvarvet igen för lite vanliga studsar och bedömningslandningar. Både bana 19 och stråk 29 blev använda. Landningarna på 29:an var för övrigt mina första som var på allvar (har väl gjort någon fullandning in på 29 innan). Det är inte den roligaste finalen att ligga på. Träddunge att hålla sig över, men inte för högt, för då hinner man inte ner på banan i tid för att dra på och ge sig upp i varvet igen vid en studs-och-gå. Jag avbröt en start där jag flöt ut långt in på banan med planet, men fick veta att jag hade kunnat ta mig upp utan problem eftersom det är hinderfritt på det hållet. Vi pratade lite om mina långa glidflygningar över banan och jag har tydligen lyssnat för mycket på pratet om att hålla upp nosen. Nästa landning körde jag ner planet lite mer brutalt, och mycket riktigt fick jag en sättning mycket tidigare på banan och kom upp i luften i god tid igen.

Sista landningen blev på bana 19 och följdes av pådrag upp i luften till ca 40 fot innan jag fick öva avbruten start. Nossänkningen satt där, men inte uttag av klaff eller att hålla planet över banan. Avdriften till höger var rejäl innan jag fick kontroll över planet och tryckte in det för landning.

Jag var rejält trött i slutet av passet vilket både jag och läraren kände, men han tyckte det var kul att se att jag inte gav upp, utan fortsatte kämpa på. Tro tusan det..

Efter passet satt jag kvar och pratade med en som skulle upp för en checkride. Till sist blev jag även erbjuden att följa med på en navigation till Göteborg/Säve med en annan elev. Jag hoppade givet in i baksätet. Man lär sig en hel del på att bara åka med, framförallt i nya luftrum.

Dagens passagerarvända var lärorik på flera sätt. Dels var det intressant att se hur flygledarna hanterar trafiken i Göteborg. Lite högre tempo och mer "knuffande". Vi blev nertryckta i höjd från flygnivå 65 till först 3000 fot och därefter 2000 fot. Vi fick inte gå in i kontrollzonen via Bohus som önskat, utan Agnesberg längre söderut. Likaså blev vi satta i en kort holding utanför kontrollzonen. Även radiotrafiken ger mycket att lyssna på. Det gäller att alltid ha penna och papper tillhands för det är mer regel än undantag att man får mer information än man orkar hålla i huvudet.

Flygningen gick i alla fall galant och jag njöt av färden. Bara att tacka för åkturen!

Och till sist, lite bilder. Fördelen med att sitta i baksits är att man har tid att testa både kamera och GPS i den nya telefonen (som självfallet var satt i flight-mode).



På väg att lämna Jönköping TMA efter stigning till flygnivå 65.



Samma, men sett åt andra hållet. Härligt att flyga över moln.



Inflygning mot Säve. Utsikt över Göteborg från 2000 fot.



Final Säve bana 19.



Tornet på Säve strax efter sättning.



Och test av telefonens motljusprestanda över plattan där bland annat Ryanair skymtar.



På väg mot utpasseringspunkt Bohus. Vy över Angeredsbron och Gårdstensberget. 1500 fot.



Och Angeredsbron igen.



Uppe på level på flygnivå 55 tillbaks mot Jönköping. Mera molntussar att flyga över.



Och molntussar bakåt också och en stabbe som skymtar lite försynt.



Och slutligen en låg inflygning till bana 19 på Axamo.

Inga kommentarer: