torsdag 8 november 2007

Vela lite kanske?

Jag har hela tiden funderat på om jag ska skola UL eller PPL. I det första blogginlägget (eller andra kanske det var) skrev jag just om detta och varför jag till slut landade (haha!) på ett UL-cert.

MEN. Nu har jag funderat vidare och i vintermörkret kommit fram till att det är guld värt med nattbehörighet. Dessutom tycker jag det är töntigt kul med många instrument och displayer och knappar och spakar. Finns så mycket mer i en Piper att ratta med än i en Jabiru. Och när jag under gårdagen tittade på lite flygfilmer och såg nattflygning över Jönköping så blev jag fast.

Jag räknade på det igår för att se den skillnad i pris det blir, och det var inte så kul. Dubbla priset per flygtimme samt ytterligare timmar för att få flyga upp innebär en ökning av kostnaden med minst 40000. :( Men klubben har ju flaggat för att timpriserna är alldeles för lågt satta på UL-kärrorna, så skillnaden i pris minskar lite i och med det.

Dessutom har jag ett elevtillstånd+medical som säger UL och inte PPL. Men ett snabbt samtal till Luftfartsstyrelsen precis och lite prat med folk på certifikatenheten samt medicin tyder på att det går utmärkt att byta skoltyp. Mitt certifikat kommer fortfarande att säga UL, men gäller ändå för PPL (varför skriver de då så på dem?). Det enda är att mitt medical skall ändras till en class-2, vilket skall gå bra i och med att jag har en komplett undersökning gjord. Ett brev till styrelsen med begäran om att få en class-2 är allt som krävs, sen får jag skola PPL.

Men jag skall fundera lite till på det och kanske ta och snacka med en flyglärare ikväll på teoripasset innan jag byter över. Men ändå, jag känner redan nu att jag inom ett år hade börjat skola PPL just för att få nattbehörighet så...

Dessutom kan jag alltid göra en typinflygning på en UL-kärra framöver. Knappt tio timmar så har jag det, och sedan förnyar jag det med en PC (Proficiency Check) varje år, så får jag flyga sådana maskiner också om det nu kan locka.

Ujuj, beslut beslut beslut..

Inga kommentarer: