torsdag 15 november 2007

Driftfärdplan FTW

Dagens tre timmar på andra våningen på flygklubben gick snabbt.

Dagens första aha-upplevelse bestod i resultatet av den "läxa" vi hade sedan förra tillfället. Helt enkelt: du ska flyga från A till B på kursen 090. Du har 20 knops motvind. Sedan flyger du direkt samma sträcka tillbaks med oförändrad vind. A ligger 100 nautiska mil från B. Hur lång tid tar det, och hur lång tid tar samma färd vid vindstilla?

Första tanken var att det inte är någon skillnad. Direkt därefter slog den delen av hjärnan till som misstänker att någonting är lite lurigt. Och mycket riktigt, det tar längre tid att flyga med vind än när det är vindstilla. Mer vind innebär en större fördröjning totalt sett.

Vi fick också övning i att skriva driftfärdplan. Vi fick en rutt att flyga och lite allmänna uppgifter och skulle därefter räkna vinklar och vrår samt distanser och bränsleåtgång. Riktigt kul! Under julledigheten kommer jag att lägga några timmar på att räkna på låtsasrutter så det sitter bra.

Allting är så mycket roligare nu när vi börjar komma in på lite mer än bara det allra mest grundläggande. Det kan alltså bara bli bättre.

Inga kommentarer: