fredag 29 februari 2008

Flyga med glasscockpit?

Ikväll var det årsmöte i klubben och vi tog oss dit för att dels prata med flyglärare och dels få lite inblick i vad som händer i klubben.

Det var en intressant kväll. Valen och det övriga formella gick snabbt att klara av. Mer tid lades istället på att diskutera uttagen flygtid och byte/konvertering av flygplanen. Slutsatsen vad gäller dålig flygtid var att det måste berott på dåligt väder förra året då de flesta flygklubbar hade ett dåligt år. Vad gäller nya flygplan är det på stark frammarsch att byta en PA28 mot en sprillans ny Cessna 172 med glasscockpit. Sweet. Inte nog med att det är flashiga skärmar att kika på när man flyger, det är högvingat också! Inte helt fel att höra då jag själv tycker att klubbens PA-28:or ser lite slitna ut och att Cessna är snyggt och fint. Enligt uppgift är Cessnan lite roligare att flyga dessutom.

En tråkig nyhet var dock att det gått ut ett NOTAM om att all privat flygning på Axamo är förbjuden mellan 22.00 och 07.00 lokal tid. Säkert nån som helt plötsligt upptäckt att han/hon bor bredvid en flygplats och att det är jäkla onödigt att det flygs där. Vad tusan hade dom förväntat sig egentligen? Blir till att planera flygningarna i framtiden lite bättre då så man kan hinna med att dimpa ner på fältet före tio på kvällen. Undrar för övrigt om man måste ha hunnit med att taxa hela vägen till hangaren innan 22.00 eller om man tvingas dra planet för hand efter den tiden om man fortfarande är ute på banan?

För övrigt är det lite lustigt att jag aldrig här där jag bor hört några privatflygare mitt i natten som skall landa på Axamo, men fraktflygen som kommer nattetid dånar högt och ljudligt. Tycker gott dom hade kunnat tillåta landning efter 22.00. Åtminstone för flygplan stationerade på ESGJ.

torsdag 28 februari 2008

Torrflygning

Passade på i pausen på kvällens teorilektion att hoppa in i ett av planen i hangaren och provsitta. Imorron blir det till att ringa läraren och trycka på lite så det blir något flygande av.

tisdag 26 februari 2008

Varför trillar inte plan ner?

Idag var det sista passet med flygningens grundprinciper. Ett ämne som inte tagit lång tid att gå igenom, och där allt egentligen baseras på samma principer. Bara att lära sig om vingens konstruktion och varför lyftkraft uppkommer, så förstår man även hur en propeller fungerar och kan ge dragkraft framåt eftersom det i all enkelhet är en snurrande vinge. Resterande bitar är i sig inte något konstigt, så provet skall väl gå bra när det skrivs om en månad.

Idag gick vi igenom lite blandat som vingklaffar och allehanda smarta och osmarta konstruktioner på flygplan. Jag som gillar onödigt vetande och trivia gillade framförallt utsvävningarna om exempelvis DC-9 som har motorerna lite lätt lutande för att få luftsvepet från vingarna rakt in i insuget. Eller varför inte Phantom som har lite lustig form rent allmänt. Uppvikta vingtippar för att inte slå i dem när man landar, vilket leder till att stabilisatorn måste vikas ner för att få lite ordning på alltihop. Alltid kul att veta varför saker och ting ser ut som de gör. Alla små knirkar och detaljer har ett syfte..

Nu börjar det även bli hög tid att ge sig upp i luften. Läraren skulle ringt för ett tag sen och dragit ihop oss elever för en liten uppstart, men det har varit tyst. Inte heller har jag ringt och tjatat för jag har haft fullt upp med annat (fast å andra sidan hade jag lagt det åt sidan om det betytt att jag fått flyga lite).

tisdag 12 februari 2008

Halvvägs

Det blev knappt en och en halv timme på klubben idag. Tur det, för där var det kallt. Nu är i alla fall skolprovet i meteorologi avklarat, med lite marginal dessutom. Missade i huvudsak på frågor som handlade om att tolka en väderkarta. Men som vanligt vet jag varför jag missade på en del frågor och vet därmed vad jag ska kika närmare på till det riktiga provet hos luftis. Nu är det bara hälften av teorin kvar (eller mindre än hälften kanske det är till och med).

måndag 11 februari 2008

Massor av väder och vind

Idag är det måndag vilket trots allt innebär en ledig dag från jobbet. Med ett gäng semesterdagar över som ändå inte går att spara passar jag på att ta ut en så jag kan sitta och studera i lugn och ro hemma.

Som en liten övning i det hela kan jag tolka dagens METAR:
ESGJ 110950Z 01004KT 9999 BKN005 02/01 Q1037 RWY 19 DAMP 51-100 PCT LESS THAN 1 MM FC 0.70=
På Jönköping Axamo har vi idag den 11/2 klockan 09.50UTC en vind på 10 grader och 4 knop. Sikten är god, minst 10km. Det finns ett brutet molntäcke på 500 fot. Temperaturen är 2 grader celsius och daggpunkten ligger på 1 grad. Lufttrycket är 1037. Mellan 51 och 100 procent av bana 19 är fuktig, dock är det mindre än 1mm vatten. Friktionskoefficienten är 0.70.

Var inte så jobbig METAR att tolka idag. Bäst att sätta sig och läsa på om molntyper och deras beskaffenheter istället.

torsdag 7 februari 2008

Sida efter sida med lagar och bestämmelser

Idag blev det första teoripasset för min del vad gäller BCL - Bestämmelser för Civil Luftfart. Ett ämne som enligt ryktet är lite småsegt och torrt. Min titt i boken i veckan på de första kapitlen visade inte annorlunda. Övningsuppgifter i stil med "I vilket annex hittar du bestämmelser om transport av farligt gods" är inte så värst roliga. Det handlar i princip om att bara nöta in information som man till stor del ändå inte har så stor nytta av.

Som tur är har vi en lärare som lyfter det hela till att faktiskt bli väldigt intressant. Självfallet blir det även lite allmänna utsvävningar om både ditt och datt som är flygrelaterat. En sak som kom på tal och som är lite lockande är att i framtiden skola ava (avancerad flygning). Loopar, rollar, vikningar och lite annat skoj. Jag skall försöka få till en skoltimma ava i höst, i antingen ett normalklassat plan eller i en segelkärra.

Nu närmast blir det i alla fall semesterdag på måndag för att på allvar plugga in meteorologi till tisdagens prov.

Och som alltid när vi lämnar klubben på kvällen möts man av landningsstrålkastarna från Skyways som kommer in från Arlanda. Alltid en lika härlig känsla att se. Snart är det min tur att glida in med strålkastarna tända och landa på bana 01.

måndag 4 februari 2008

Stilstudie: navigationsövningar

Så här glad är jag när jag övar navigation på golvet. Lite zoomande i bilden visar att jag tänkte flyga sträckan Jönköping -> Eksjö -> Växjö -> Ljungby -> Borås -> Jönköping på 137 minuter.