fredag 29 februari 2008

Flyga med glasscockpit?

Ikväll var det årsmöte i klubben och vi tog oss dit för att dels prata med flyglärare och dels få lite inblick i vad som händer i klubben.

Det var en intressant kväll. Valen och det övriga formella gick snabbt att klara av. Mer tid lades istället på att diskutera uttagen flygtid och byte/konvertering av flygplanen. Slutsatsen vad gäller dålig flygtid var att det måste berott på dåligt väder förra året då de flesta flygklubbar hade ett dåligt år. Vad gäller nya flygplan är det på stark frammarsch att byta en PA28 mot en sprillans ny Cessna 172 med glasscockpit. Sweet. Inte nog med att det är flashiga skärmar att kika på när man flyger, det är högvingat också! Inte helt fel att höra då jag själv tycker att klubbens PA-28:or ser lite slitna ut och att Cessna är snyggt och fint. Enligt uppgift är Cessnan lite roligare att flyga dessutom.

En tråkig nyhet var dock att det gått ut ett NOTAM om att all privat flygning på Axamo är förbjuden mellan 22.00 och 07.00 lokal tid. Säkert nån som helt plötsligt upptäckt att han/hon bor bredvid en flygplats och att det är jäkla onödigt att det flygs där. Vad tusan hade dom förväntat sig egentligen? Blir till att planera flygningarna i framtiden lite bättre då så man kan hinna med att dimpa ner på fältet före tio på kvällen. Undrar för övrigt om man måste ha hunnit med att taxa hela vägen till hangaren innan 22.00 eller om man tvingas dra planet för hand efter den tiden om man fortfarande är ute på banan?

För övrigt är det lite lustigt att jag aldrig här där jag bor hört några privatflygare mitt i natten som skall landa på Axamo, men fraktflygen som kommer nattetid dånar högt och ljudligt. Tycker gott dom hade kunnat tillåta landning efter 22.00. Åtminstone för flygplan stationerade på ESGJ.

Inga kommentarer: