tisdag 26 februari 2008

Varför trillar inte plan ner?

Idag var det sista passet med flygningens grundprinciper. Ett ämne som inte tagit lång tid att gå igenom, och där allt egentligen baseras på samma principer. Bara att lära sig om vingens konstruktion och varför lyftkraft uppkommer, så förstår man även hur en propeller fungerar och kan ge dragkraft framåt eftersom det i all enkelhet är en snurrande vinge. Resterande bitar är i sig inte något konstigt, så provet skall väl gå bra när det skrivs om en månad.

Idag gick vi igenom lite blandat som vingklaffar och allehanda smarta och osmarta konstruktioner på flygplan. Jag som gillar onödigt vetande och trivia gillade framförallt utsvävningarna om exempelvis DC-9 som har motorerna lite lätt lutande för att få luftsvepet från vingarna rakt in i insuget. Eller varför inte Phantom som har lite lustig form rent allmänt. Uppvikta vingtippar för att inte slå i dem när man landar, vilket leder till att stabilisatorn måste vikas ner för att få lite ordning på alltihop. Alltid kul att veta varför saker och ting ser ut som de gör. Alla små knirkar och detaljer har ett syfte..

Nu börjar det även bli hög tid att ge sig upp i luften. Läraren skulle ringt för ett tag sen och dragit ihop oss elever för en liten uppstart, men det har varit tyst. Inte heller har jag ringt och tjatat för jag har haft fullt upp med annat (fast å andra sidan hade jag lagt det åt sidan om det betytt att jag fått flyga lite).

Inga kommentarer: