onsdag 11 juni 2008

Lektion 12 - Första landningen utanför ESGJ

Blev telefontrakasserad av läraren idag när jag satt i möte med en kund. Telefonen vibrerade på bra i fickan utan att jag kunde svara. SMS:et som kom avslöjade dock vad syftet var: vi har flygplan, vill du skola ett pass? Svårt val..

Strax före fem satt jag på bussen på väg till Axamo. Med på bussen fanns även två planespotters som skulle fota en Airbus (vill jag minnas) som skulle iväg till Turkiet (vill jag minnas, igen). Jag vandrade dock iväg till klubben och möttes av ett tomt hus. På med flygradion således och med en gång hörde jag "Sigurd Ivar Kalle, vid Visingsö 4000 fot, önskar komma in för landning bana 19". Ytterligare en kvart innan planet skulle taxa in vid klubben alltså.

Till sist dök både plan och lärare upp och jag fick veta att det idag var "roligt i luften". Detta innebär sidvindslandningar och lite kyttig luft. Planen var att flyga ut till Visingsö för lite kortfältslandningar/starter samt bedömningslandning.

Vi ställde upp stråk 29 för kortfältsstart. Jag har aldrig gjort en innan, så läraren demonstrerade hela förfarandet: 25 grader klaff, stå på bromsarna, ge fullgas och släpp bromsen när varvtalet är stabilt. Fullt höjdroder hela tiden och så fort man lättat skall nosen ner lite så man flyger på markeffekten. In med ett steg klaff och stig med 63 knops hastighet. På 300 fot över marken åker pumpen av och sista steget klaff in (som vanligt) och man stiger med 80 knop istället. Inga konstigheter.

Då jag egentligen hade sommaravslutning med jobbet (vilket jag hoppade över pga jobb, titt på eventuellt ny lägenhet samt flyglektion) så tog jag i alla fall vägen över den designerade festplatsen vid Vidablick. Vi passerade på 1800 fot innan jag ropade upp tornet och begärde att få 4000 fot ut mot Visingsö.

Väl framme över öns norra del ropade jag upp tornet och begärde att få lämna frekvensen för Visingsö radio. Detta beviljades och vi övergick till bedömningslandning. Jag var beredd på detta i och med de 4000 fot vi skulle ha.

Jag fick en introduktion till den cirklande flygning man gör i form av en åtta för att minska höjden och placera sig i ett bra utgångsläge för den landning man skall göra. Jag fick lite dålig hastighet emellanåt vilket gjorde att jag sjönk onödigt mycket. Med kontinuerliga kommentarer från läraren fick jag till en hyfsad bedömning. Framförallt var det en nyttig inflygning då jag faktiskt såg till att flyga flygplanet på låg höjd då det krävdes en rejäl vänstersväng in på kort final på stråk 33.

Vi gav oss upp i trafikvarvet på stråk 01/19 och gjorde vanliga fullstopplandningar på stråket. Det var lite lurigt att ha koll på var stråket befann sig och att få till ett bra trafikvarv. Det gick trots det väldigt bra och jag hade i mitt tycke bra koll på det hela.

Vi lämnade Visingsö och gick raka spåret tillbaks till Axamo. 4000 fot igen vilket tyder på bedömningslandning.

Mycket riktigt. Vi flög in över fältet och begärde utgångsläge bedömning från tornet. Klart landa bana 19 fick vi till svar och jag påbörjade min checklista och allt som hör till. Vid dagens bedömningslandningar lade vi till att simulera nödradiosändning samt slå om transpondern till 7700 (efter att ha satt den i standby-läge såklart). Allt för att få en så komplett övning som möjligt.

Jag lade upp min åtta och tyckte jag hamnade lite skevt över fältet. Jag rättade till detta och hamnade lite till min förvåning på perfekt utgångsläge. 1000 fot över marken och mitt för sättningspunkten på medvinden. Perfekt!

Jag fortsatte att singla ner mot marken och svängde in på bas och sedan final. Ut med klaff och finlira inflygningen. Kom några meter för långt in på banan, men det är helt ok!

Vi tog även tiden för att se hur lång tid man har på sig i luften. Från 4000 fot MSL, vilket blir 3300 fot GND i detta fall, hade vi 4:35 minuter från det att motorn "dog" tills dess huvudstället gick i backen. Det är gott om tid.

Snabb taxning tillbaks till klubben och lite debriefing på vägen. Jag fick ett gott betyg på dagens pass. Inga större problem med kortfältsstarter och landningar. Det mesta fixade sig alldeles utmärkt, och framförallt med tanke på att det var ett tag sedan sist. Framförallt var det kul med sidvinden idag. Jag hade lite småproblem med att räta upp planet på banan vid sättning, men bara jag koncentrerade mig det där lilla extra så knäppte det till i huvudet och jag kunde hantera rodren på rätt sätt. Det var en spännande upplevelse att gå från att känna sig helt nollställd till att faktiskt få full kontroll över situationen.

Imorgon är det inbokat ett nytt pass. Tanken är att vi skall till Skövde för en studs eller två, så jag behöver göra driftfärdplan för detta. Känns som att det blir frukostgöra. Det är ju inte så avancerad flygning dit som tur är, så det skall gå fort att knacka ihop.

Inga kommentarer: