måndag 10 september 2007

Varför UL?

Tänkte jag kunde fylla ut nedanstående med anledningen till att det blev ultralätt flyg och inte en vanlig privatflygarlicens. Tja, med ett PPL så finns det många fördelar. Det går att ta med sig fler passagerare upp i luften vilket är trevligt. Det går även att ta sig längre sträckor och flyga i lite sämre väder. Dessutom får man med sig (mer) packning. Och kanske bäst av allt: det går att flyga efter instrument och inte bara visuellt! Jag som är en riktig sucker vad gäller blinkande lampor i natten tycker att flygplatser och framförallt landningar på dem nattetid är bland det trevligaste man kan få uppleva. Det blir inte så mycket sånt med ett ultralätt dessvärre, så jag antar att jag får muta lite folk emellanåt på klubben för att få uppleva nattlandningar.

Å andra sidan får man halva kostnaden på i stort sett allt med ett ultralätt plan. Halva flygkostnaden=dubbelt så många timmar i luften. Halva kostnaden för skolningen=mer pengar till flygtimmar. Det väger över starkt i dagsläget. Dessutom är Jabirun som sagt tydligen mer flyga plan än köra buss, och det spelar ju självfallet in det med.

Däremot finns ju en tanke om att eventuellt i framtiden skola PPL. Det beror dock lite på hur ekonomin utvecklar sig och vad som händer med certifikaten. Vem vet vad luftfartsverket kan få för sig. Det kanske inte alls blir lönt att ta ett PPL i framtiden... Oavsett vilket så kommer jag att kunna börja flyga redan i vinter. Och det kommer att bli kul. Bättre flyga nu än att spara pengar för att flyga sen.

Inga kommentarer: