tisdag 31 mars 2009

Stora flygaredagen, del 1

Idag blev det flyga av!

Sju på morgonen satt jag i telefon med meteorologen på Arlanda. Jag ställde den ytterst finkänsliga frågan "jag ska ut och åka lite, åt vilket håll bedömer du vädret blir bäst?". Svaret blev att jag borde satsa på att ta mig norrut då det skulle vara fortsatt låga moln med visst dis söderut. Jag fick lite bedömning av vädret runt linköping, nyköping och västerås och med det i bakfickan började jag kika på en flygning åt det hållet.

Jag susade upp till klubben och var på plats en stund före klockan åtta. Det blev standardköret med lite titt på väder och flygplanets skick innan läraren dök upp. Vi gick igenom dagens övningar som innebar ett första pass tillsammans med allehanda övningar i luften.

På väg ut till banan fick jag uppleva lite nya lärartricks som jag kanske inte varit med om innan. När jag körde checklistan före start blev jag avbruten av läraren som ville förklara lite tips kring höjdmätarinställning och liknande. Detta var ett test för att se om jag slarvade till det med checklistan och missade en punkt eller kanske lät bli att göra klart den alls. Vän av ordning som jag är släppte aldrig tummen från punkten i listan jag var på och kunde fortsätta på rätt ställe.

Med kraftig vind i sidan blev det start på bana 19 och vi påbörjade lite flygning i trafikvarvet. En vanlig studs och en bedömningslandning som blev perfekt hann vi med innan vi blev utskickade till väntläge. Vi valde att lämna norrut istället för att köra lite övningar. Vi steg till 5000 fot och övade branta svängar, stall och vikning. De branta svängarna var lite problematiska med viss höjdförlust, men stall och vikning fick bra betyg. Med det gjort återvände vi till fältet för bedömningslandning från hög höjd.

Bedömningslandningen med tillhörande nödförfarande lyckades fint. Jag kom ihåg detaljer som skall göras i mån av tid och kapacitet och kände mig säker på min sak. En vända till och därefter taxade vi in till klubben igen.

Planeringen som påbörjats tidigare gjordes nu klar i detalj. Jag knåpade snabbt ihop mina färdplaner för en åktur som blev Jönköping->Västerås->Örebro->Jönköping för en tid av runt tre timmar. Jag skickade in första biten till flight planning center och fick ganska så raskt ett telefonsamtal tillbaks. "Hej, du har satt endurance till fyra minuter, det är inte så rätt va?". "Hoppsan, nej, fyra timmar ska det ju självfallet vara, annars blir det lite jobbigt!", sa jag och fick ett glatt svar tillbaks att så måste vara fallet och att det var ändrat och ett SMS snart skulle komma. Strax därefter plingade telefonen till och min färdplan var godkänd. Jag skickade in övriga färdplaner som godkändes lika raskt och efter lite mer pappersknåpande var jag klar för avfärd.

Flygningen kommer i ett eget inlägg, med bilder!

Inga kommentarer: