fredag 12 september 2008

Så vad blev det för klocka då?

I mars skrev jag ett inlägg där jag letade efter en bra klocka/kronograf att ha främst när jag flyger. Revue Thommen var märket jag fastnade för, men prislappen var lite väl saftig för stunden.

Lite senare fick jag dock syn på en klocka som tilltalade mig och som jag sedermera köpte: en Poljot Shturmanskie SS-20. Tillverkad i Ryssland i maskiner som köptes från Schweiz en gång i tiden. Klockan är gjord i titan som enligt Poljot kommer från gamla skrotade SS-20 raketer. Sant eller inte, vem vet, men helt omöjligt är det inte.

Hursomhelst tilltalade klockans utseende mig och även det faktum att den har en liten historia samt är helt mekanisk. Det känns lite genuint på något vis att emellanåt behöva dra upp fjädern i klockan samtidigt som det är härligt att höra tickandet från urverket. Jag är nöjd!










onsdag 10 september 2008

EK-nav 1 revisited!

Vi pysslar med lite allehanda saker på jobbet och ett litet sidospår jag är inne och nosar på är mobila applikationer. Jag lånade lite kod och hackade om till en GPS-tracker som skulle passa mina flygbehov och drog med mig på min flygning.

Dessvärre tog batteriet slut med en dryg timmes flygning kvar, men den första delen av rutten går att följa. Kul att se hur man faktiskt flög i efterhand! Jag loggar i tre dimensioner, så det går att följa höjdhållningen också i Google Earth.

Nya elever på gång

Jag blev tillfrågad att åka upp till flygklubben igår för att prata lite med de nya presumptiva eleverna som skulle komma på ett informationsmöte. Som den vana föreningsmedlem jag är tog jag mig upp till klubben för att stå till förfogande.

Det var en liten men tapper skara som tänkte börja skola i höst. De fick en liten inblick i hur upplägget är, teorin som skall läsas och hur den praktiska skolningen sker. Det var väl inte nån som verkade direkt tveksam till att börja, så det blir ett lagom gäng som kör igång om ett par veckor. Samtidigt är vi ett gäng som ska bli klara nu det närmaste.

Jag passade på att planera lite bättre med flygläraren igår och planen känns ganska hållbar. Jag ska skriva lite prov för luftis på söndag. Sedan en tretimmars nav i början av veckan som kommer. Därefter åker jag till Paris ett par dagar och tänkte passa på och studera lite mer teori på bussen/planet (vad är för övrigt möjligheten till flightdeckbesök på Ryan för att snacka lite om branschen och annat?). Skriva av de sista proven efter det och flyga resterande 6-7 timmar (eller vad det blir). Därefter uppflygning i månadsskiftet. Lite tight, men det skall allt gå tror jag. Jag ska se till att få ett EK-pass att lägga på enbart landningar. Bedömningslandningar och vanliga landningar på stråket vill jag ha mer erfarenhet av.