fredag 12 september 2008

Så vad blev det för klocka då?

I mars skrev jag ett inlägg där jag letade efter en bra klocka/kronograf att ha främst när jag flyger. Revue Thommen var märket jag fastnade för, men prislappen var lite väl saftig för stunden.

Lite senare fick jag dock syn på en klocka som tilltalade mig och som jag sedermera köpte: en Poljot Shturmanskie SS-20. Tillverkad i Ryssland i maskiner som köptes från Schweiz en gång i tiden. Klockan är gjord i titan som enligt Poljot kommer från gamla skrotade SS-20 raketer. Sant eller inte, vem vet, men helt omöjligt är det inte.

Hursomhelst tilltalade klockans utseende mig och även det faktum att den har en liten historia samt är helt mekanisk. Det känns lite genuint på något vis att emellanåt behöva dra upp fjädern i klockan samtidigt som det är härligt att höra tickandet från urverket. Jag är nöjd!










2 kommentarer:

Anonym sa...

När får du licensen då?

Marcus Rangell sa...

Vet inte. :(
Har fyra prov kvar att skriva och runt åtta timmar att flyga. Proven är det som släpar. Men snart hoppas jag..