torsdag 13 december 2007

Torsdag den trettonde?

Fredag den trettonde kanske inte är något att haka upp sig på, men torsdag den trettonde kanske kan vara något?

Ikväll var det hastigt och lustigt skolprov i navigation. I princip hade jag bara gårdagens kväll på mig att läsa in allt som har med navigation, massa och balans att göra. Det hade kanske kunnat gå, men så trött som jag var nöjde jag mig med att läsa lite i boken och göra en driftfärdplan.

Självfallet var driftfärdplanen någonting som vi gjorde gemensamt på provet, så den tid jag la på det var bortkastad. I övrigt gick det inte alls bra. När jag lämnade in svaren kändes det bra. Men när resultatet kom upptäckte jag hur fel jag haft (39% fel för att vara exakt).

TO och FROM-sidorna på en VOR-fyr blandade jag ihop helt och hållet och tappade två poäng på det. På en annan fråga gjorde jag ett medvetet val (hur gick det till egentligen!?) att inte räkna med motvinden som var angiven när jag beräknade bränsleåtgång. Ett poäng bort där med. (Som tur är så hade jag i verkligheten tack vare min medräknade bränslereserv tagit mig fram utan problem ändå, men det hjälper ju inte här).

Enda fördelen med detta är att jag har motivation att studera under julhelgen inför omprovet vi skriver i januari någongång...

Inga kommentarer: