söndag 2 december 2007

Se på när andra flyger

Den här veckan har inte skiljt sig från de tidigare när det gäller teorin känner jag. Tisdagens pass blev visserligen inställt på grund av sjukdom och torsdagens innebar en vända in i nya områden, men det går sin gilla gång ändå.

Navigeringen är vi i princip klara med och har nu gått igenom driftfärdplan och börjat med beräkning av massa och balans istället. Inga konstigheter med det, man har ju läst teknologi, fysik och en massa annat i skolbänken.

Veckans höjdpunkter har istället varit att se på när andra flyger. Idag kikade jag på en kort dokumentärsnutt jag hittade på svt.se som handlar om trafikflygarhögskolan. Kanske är det där man skulle lagt sina högskoleår istället? Fina plan hade dom i alla fall.

Fredagen som var en ledig dag för min del spenderades dels i fotobutiken i Bankeryd för att shoppa teleextender till min nya kamera samt med en promenad till Elmia. Där bjöds det på en riktigt trevlig flyguppvisning, courtesy of flygvapnet.

De ropade ut i PA-systemet att planet var på väg in från vänster och jag hörde att det mullrade lite längre bort. 1000 fot minimi är det i regel, men jag var ganska säker på att piloten fått tillstånd att gå lite lägre. Jag tittade ändå upp i luften för att försöka få syn på en liten mörk prick som kom närmare när jag helt plötsligt fick se den nere vid vattnet. Piloten kom in lägre än marknivån där vi stod och svepte upp med JAS-planet i full fart. Hade jag haft lite bättre koll på kameran hade nedanstående bild kunnat bli riktigt bra. Nu tjänar den mest till att visa hur ruskigt häftigt som uppvisningen inleddes (framförallt för oss som stod längst fram vid branten till vattnet).



Sen flög han runt lite grann


Innan det var dags att dra förbi i full fart en sista gång

Inga kommentarer: