onsdag 29 april 2009

Gratulerar, sa kontrollanten...

...och sträckte fram handen där vi satt utanför hangaren just när jag stängt ner flygplanet.

Idag var det alltså uppflygning. Gårdagkvällen la jag på att repetera lite air law och annat smått och gott. På morgonen susade jag upp till flygklubben och var på plats vid åttatiden. Jag förväntade mig skolchefen men mötte istället två klubbmedlemmar som skulle köra upp ILV till Skövde för lite snabb service av nosstället.

Jag förberedde en driftfärdplan och gav mig även ut för att göra tillsyn på flygplanet. Efter en noggrann kontroll av hela planet kom transportstyrelsens kontrollant gåendes genom hangaren. Vi hälsade och gav oss av in för att titta på alla papper. Det började med en genomgång av de kommande timmarna och en kontroll så att mina papper var i sin ordning. Elevtillstånd, medicinskt intyg, alla skolpapper, teoriprov... allt var i sin ordning.

Jag hade inte fått någon sträcka att planera i förväg, så det fick jag på plats. Snabbt och smidigt kastade jag ihop en planering för en flygning till Falköping och tillbaks. När det var klart satte vi oss och tittade på planering, väder, regler och annat. Frågorna varierade friskt men var relevanta allihop: "Vilket avstånd till moln måste du ha i C-luft?", "Hur stark motvind får du starta med? Vart läser du om det?", "Vad är det för väder?".. Efter en bra stund tyckte vi att det var nog och gav oss ut till flygplanet.

Vi hoppade in och från min pre-flight drog jag slutsatsen att vingarna hade runt 80-90 liter bränsle. Jag sa att jag föredrog att tanka upp till standard (även om det i princip skulle räcka) så vi tog oss till tankplatsen och fyllde på. 40 liter gick det i för att komma upp i 128 som är standardtankning, så min visuella inspektion var inte alls så pjåkig.

Väl klara startade jag upp och fick instruktioner att taxa fram till plats fem David på plattan. Ett typiskt tecken på att det finns plan på väg ut eller in. Jag körde igenom checklistan och hörde lite radiotrafik under tiden, det var i all fall inte Skyways Fokker 50 som skulle ge sig iväg. Vi blev ombedda att hålla positionen av tornet och inväntade ett landande mindre jetplan som taxade förbi med styrmannen vänligt vinkandes till oss. Lite som det där att båtförare vinkar till varandra, lite charmigt sådär. Vi stod kvar och hörde att ILV fick klart landa och vi blev ombedda att taxa fram till väntplats Adam och hålla där. När ILV landat och rullade på banan fick vi klart att taxa ut till bana 01 och på så vis låta ILV slinka in på taxibanan. Smidig hantering av tornet.

Därefter startade vi och gick mot nordost på 2000 fot och lämnade kontrollzonen via Ljunga. Därefter ropade jag upp Sweden Control för trafikinformation och flygledaren där var inte uppväxt i Sverige av att döma på brytningen på engelskan. Lite knivigare än vanligt att tolka, men inga problem.

Vi fortsatte upp till Falköping där jag korsade fältet för att se vindinformation och gick in i trafikvarvet, sändandes för fullt på radiofrekvensen för att meddela mina avsikter. Vi såg segelflygare på grässtråket och det såg ut som om de skulle ge sig av inom kort. Jag fick studsa i varvet på bana 04 och mitt i det hela bestämde sig segelflygarna för att starta på bana 22 vilket gjorde att jag bytte bana jag med för att matcha deras trafik. Efter varierande landningar och även ett par 360 i väntan på segelflygarna gav vi oss av söderut.

Jag fick stiga till 3000 fot och därefter påbörjades airwork-delen. Branta svängar (som jag själv var sjukt nöjd med), urgång ur stall både med landningskonfiguration och clean konfiguration, urgång ur onormalt läge och liknande tog vi hand om. Det blev även lite instrumentövning då vi täckte för vindrutan och jag fick styra på angivna kurser och höjder med instrumenten. Till sist fick jag berätta vart vi befann oss och därefter ta oss hem.

Tillbaks i Jönköping landade vi på bana 01 och taxade in, uppflygningen var över.

När vi tagit hand om delar av pappersexercisen gick vi till flygklubbens övervåning för språkprovet. Denna hyfsat nya företeelse ingår för att skärpa upp engelskan hos piloter. Det var klurigare än jag trott. Kontrollanten hade helt rätt i att man har nytta av kreativitet när man gör provet då det till hälften består i att prata fritt kring olika ämnen. Jag babblade på och gick från att prata om en flygolycka till hur jag stukade tummen i fjällen och sedan tillbaks till flyg igen. Även momentet där man skulle förstå inspelade meddelanden var klurigt då stakig engelska med stark finsk brytning inte är det allra lättaste att förstå alltid. Det gick i alla fall fint och jag fick resultatet 6/6 vilket innebär att jag kan prata svenska och engelska tillräckligt bra för att aldrig mer behöva göra om provet. Skönt det.

Vi avslutade med att ta en bild på mig framför planet och skriva interimcertifikaten.

Nu är jag godkänd för att flyga när jag vill. Det känns fantastiskt härligt. Lite tomt på ett sätt då jag har mycket kvar att öva på men får se till själv att jag gör det. Samtidigt mycket frihet då jag nu kan flyga iväg och ta en fika på Gotland om jag är fikasugen eller varför inte sticka över till Odense och köpa lite nougat om nu det begäret finns. Spännande nog vet jag inte exakt vad det hela kostat då alla kvitton ligger osummerade i en hög, men en sak är säker: det är värt vartenda öre!

4 kommentarer:

Bosse sa...

Grattis!
Du ser, det där var väl lätt som en plätt. Nu har du ditt cert och kan flyga vart du vill.
Visby kan jag rekommendera, det är en trevlig flygtur på lagom långt avstånd.

Johan sa...

Grattis och lycka till!

Jag är själv på gång att börja flyga, väntar på mitt elevtillstånd. Det har varit mycket inspirerande och intressant att följa ditt bloggande.

Hälsningar,
Johan i Karlshamn

Marcus Rangell sa...

Bosse: Tack! Nog ska jag flyga runt i landet nu alltid. Visby lär det bli, fast förmodligen först nästa år. Årets huvudsakliga mål är Barkarby (måste passa på innan det stängs!) och överflygning av stugan därhemma på västkusten.

Johan: Tack! Kul att ha kunnat inspirera och ge förhoppningsvis någon form av bild av hur det kan gå till. Du kommer att få grymt kul under utbildningen, tro mig! Försök även att förlägga DK-naven utomlands. Det var sjukt givande att få uppleva luftrummen ute i Europa. Från Karlshamn är det ju relativt nära ut till andra länder. Lycka till med ditt flygande!

Anonym sa...

Grattis som fan! =) Förstår att det känns toppen att ha certet nu till sist! Själv har jag en bit kvar men det kommer! =) /Kalle - http://becomingapilot.wordpress.com/