lördag 2 maj 2009

Första turen med passagerare

Valborg var en helg med strålande väder och vad passar bättre då än en liten flygtur? Bläcket på mitt interimcertifikat hade ju knappt hunnit torka, så det behövde lite fläktande vindar från en Lycoming för att råda bot på det.

Det var bara menat som en kort sväng över city så jag bokade SE-ILV för en timma på förmiddagen.

Det fina vädret lockade ut lite andra flygsugna så när vi kom till klubben stod planet redan utanför hangaren. Jag satte igång med tillsynen och snart var vi klara för att hoppa in.


Pre-flight inspection

Planet var bokat för skolning efter oss och eftersom vi hade tid taxade vi till tankplatsen och fyllde på vingarna så att eleven efter inte skulle behöva. När vi ropat upp på radion att vi taxade till väntplats A hördes en svag röst på radion. Det var skolchefen som ville bekräfta att vi skulle vara tillbaks till elva då hans skolpass började. En halvtimma till dess så det var inga problem. Lördag och tomt i tornet innebar G-luft så jag sände för fullt på radion trots att det inte fanns någon annan i luften (eller på marken).

Vi taxade vidare och ställde efter motoruppkörning upp för start på bana 19 och drog iväg. Vi steg till 2000 fot ut över stan och fortsatte över Vättern mot Landsjön. Här fick min tappra passagerare i uppgift att ta kontrollen över flygplanet medans jag lurade ut kamerainställningar för bra exponering. Inte helt trivialt att flyga när man aldrig gjort det innan, framförallt inte med uppgiften att hålla höjdmätaren på 2000 fot. Det fick mig att fundera lite extra på det man ofta hör under skolningen: om du behöver läsa i flyghandboken eller bläddra i kartor och annat, ta hjälp av en passagerare att hålla flygplanet wings level. Riktigt så lätt är det nog inte alltid. Nu hade jag dessutom visserligen kunnat trycka på ett par knappar och slå på autopiloten, men det är ju inte lika roligt. :)


Ute över Vättern.

När vi närmade oss Huskvarna svängde vi in över land igen och flög över städerna i riktning mot flygplatsen. Jag sjönk ner till 1300 fot och anslöt på medvinden till bana 19. En behaglig final in och hjulen satte snyggt i banan. 20 minuter i luften och ett par minuter i elva stängde jag ner maskinen utanför hangaren. Både jag och min passagerare var nöjda med turen.


Sjukt koncentrerad under en normalsväng

Lite senare när jag satt och fyllde i loggböckerna kom det ett möhippegäng. Alltid lika kul att se en stackare få plocka av sig ögonbindel och stå nos mot nos med ett flygplan. Strax innan hon fick av sig ögonbindeln startade dessutom ett plan upp och taxade iväg. På hennes nervösa undran om vad som lät fick hon bara det snabba svaret "det är en gräsklippare". :)