tisdag 25 november 2008

Flyga Vampire nästa år kanske?

Häromdagen ramlade jag av okänd anledning in på en sida där man kan köpa en "flygupplevelse". Jag fastnade för att få spaka en de Havilland Vampire. 700km/h i en liten jetkärra kan inte vara fel att ha testat. Visserligen dyrt som tusan, men börjar jag spara nu och kanske inte behöver lägga pengarna på något annat så kan det bli av. Flygkompisen som var med och skrev prov igår var lika sugen han på det.

måndag 24 november 2008

User has successfully completed this license

Ikväll dök den gröna texten upp på skärmen efter att jag skrivit av MET som ett sista delprov. Teorin är nu äntligen till sist avklarad efter mycket stök och bök. Ganska omgående skickade jag ett SMS till läraren med beskedet om att det nu jäklar i mig ska flygas så snart det bara går. Minst 8,3h måste betas av innan uppflygning. :)

onsdag 19 november 2008

Dags för uppdatering.. :)

Det är hög tid för en uppdatering av vad som egentligen händer, för jag är knappast klar med mitt PPL.

Mycket riktigt skrev jag av ett par prov på plats i Värnamo. Körde däremot på ämnet "flygningens grundprinciper", ett ämne jag hade studerat noggrant till (trodde jag). Det kom en massa frågor jag inte hade en chans att förstå på grund av det som KSAB kallar för "läromedel". Air Law klämde jag till som en smäck, och det ämnet läste jag enbart till i bilen på väg till provlokalen. Har nog lite lättare för det ämnet helt enkelt. :)

Tiden efter det har varit turbulent så jag har inte haft energi till att studera. För två veckor sedan bestämde jag mig för att det här är viktigt nog, så jag satte igång igen.

Igår var jag åter på plats i Värnamo och skrev tre prov. Denna gången gick flygningens grundprinciper bra. Kanske för att jag fått smälta ämnet lite men även för att jag använt FAA:s grundmaterial för flygutbildning där det i all text faktiskt står svaret rakt upp och ner till många av frågorna som kommer. Jag klämde även ämnena navigation (där det jobbigaste var att hitta VASSEN VOR på 2152-kartan) samt prestanda, som faktiskt var lite klurigt. Där kändes det som om jag med min naturvetarbakgrund hade en fördel då jag direkt strukturerar upp uppgifterna och ser uträkningarna framför mig med en gång.

Med detta avklarat är det bara meteorologin kvar att skriva. Tid för det är bokat till måndag kväll vilket ger mig helgen att studera. Det känns som om jag fixar det utan problem, så jag ringer förmodligen läraren redan idag för att meddela att det bannemej är dags att börja planera in flygpass. Vädret är ju fint idag (22008KT CAVOK) och ska bli fint till helgen också verkar det som, så bra dagar finns det om han bara har tid att flyga.

Så nu tar det sig, på riktigt! :)