tag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post5028739537497115121..comments2010-11-10T20:43:06.363+01:00Comments on Vägen upp i luften: Andra EK-långnavenUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-29269106838561973562008-11-19T10:19:00.000+01:002008-11-19T10:19:00.000+01:00Jo, hade vi haft klart för att skriva proven i vår...Jo, hade vi haft klart för att skriva proven i våras hade jag tagit allihop (eller iaf hälften) i ett svep. Nu har det gått lång tid från vi läste teorin samtidigt som jag har mer än fullt upp på jobbet och privat. Mitt yrke innebär en konstant inlärning, så det är inte alltid lätt att orka plugga in mer på kvällen.<BR/><BR/>Flygäventyret har jag allt läst! Jag ser fram emot att få ge mig iväg på liknande turer. Långnaven till England med Henke gjorde ju att vi som elever inte känner större rädsla över att korsa rikets gränser vilket är kul.<BR/><BR/>Stråket är mycket riktigt 11/29, jag rättade det. Det är inte första gången jag skriver 27, men jag vet om mycket väl att det är 29 och säger även 29 i radion. Märkligt det där. :)<BR/><BR/>Pärmarna har Krister kastat till mig flera gånger om när jag suttit på klubben, så dom vet jag om att jag ska kika i. Tack för tipset ändå! Att det är noggrant med regelverket vet jag om. Jag har märkt det när jag suttit däruppe med dem och pratat om allt mellan himmel och jord.<BR/><BR/>ESTO kommer att få sig ett besök, räkna med det. :)Marcus Rangellhttps://www.blogger.com/profile/15559593687829270987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-11060709676285149642008-10-11T23:05:00.000+02:002008-10-11T23:05:00.000+02:00Förresten - är inte gräsbanan 11/29 och inte RWY 2...Förresten - är inte gräsbanan 11/29 och inte RWY 27...? Kommer inte ihåg själv...<BR/><BR/>Har du fått något datum för att skriva och flyga upp...?<BR/><BR/>Tips inför uppflygning; Sitter du vid datorn på klubben har du till höger om dig en massa pärmar... - - - Lär dig dom. Noga. <BR/><BR/>Fastän Kjell är en av mina kompisar har han (och jag hade inte tillåtit något annat!) en genuin integritet, så när jag flög upp var han inspektör och jag elev - och vänskapen var före och efter men inte under uppflygning. Och ja, han är mycket noga med detaljer vad gäller bestämmelser, och vad gäller nödförfarande. Jag flög ju upp VFR och IFR samtidigt, - och det var spännande...:-) <BR/><BR/>Hoppas du snart får grönt ljus så du får ditt cert - så kan du sikta in dig på ESTO, som sällan är stängt pga vädret. Det är södra Sveriges jämnaste gräsbana - obetydligt skumpigare än asfalt.<BR/><BR/>Hälsn! Jacques G.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-78474234573416355902008-10-09T23:04:00.000+02:002008-10-09T23:04:00.000+02:00Segt går det... :-) Tja, jag begriper ju inte varf...Segt går det... :-) Tja, jag begriper ju inte varför man ska skriva teorin i delmoment, det tycker jag är lite fjolligt. Bättre att ta rubbet när man ändå är iväg, så har man det gjort!<BR/>Själv skolade jag för Krister S såväl PPL, NQ som IR, och flög upp för farbror Sune H. Sedan lät jag mitt cert ligga några år (korkat men blev sjuk), och fick göra en förnyad uppflygning för Kjell B. För 14 dagar sedan gjorde jag PC här nere i min gamla hemort så långt söderut man kan komma - och det var ett tufft pass. <BR/><BR/>Nödförfarande var inte som i Jönköping, där man får sk motorbortfall ute i skogen, hittar en glänta och får veta av läraren om man hade kommit ner eller inte. Här nere är det så mycket små skumma gräsfält, så drar kontrollanten gasen gäller det inte bara att hitta ett fält utan också att rent faktiskt landa på det full stop.<BR/><BR/>OM du läser under sk "flygäventyr" t ex Berlin t o r (skrivet för 100 år sedan) kan du se hur långt söderut Kjell och jag kom - dock var det då inte prov. Anonym är jag inte, men har ingen identitet som passar, så du hittar min mailadress i matrikeln.<BR/><BR/>Hoppas att det går igång igen snart, så du kan få ditt cert och börja flyga utan skyddsnät! Vill du ha några tips här nere är det bara att hojta till! :-)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-22590408286966828112008-10-09T14:14:00.000+02:002008-10-09T14:14:00.000+02:00Segt går det! Pga administrativa skäl och saknad p...Segt går det! Pga administrativa skäl och saknad på information skrevs ju aldrig några prov när teorilektionerna just var avklarade. Så det har släpat till nu på senare dagar. Fyra prov kvar nu att ta tag i och skriva. Efter det är direktivet att ringa Henke och köra resterande timmar och boka tid för uppflygning (igen).<BR/><BR/>Uppflygning blir för Kjell Böhl. Smidigt att ha träffat honom innan på klubben ett par gånger och även ha kört radiotelegrafin för honom i vintras.<BR/><BR/>Och jodå, Henke är suverän som lärare också! Jag tycker det har varit klockrena lektioner och han drog ju iväg oss på en flygning till England.. :)Marcus Rangellhttps://www.blogger.com/profile/15559593687829270987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-71364860501145370722008-10-08T19:21:00.000+02:002008-10-08T19:21:00.000+02:00Hur går det med ditt cert? Har Henke lärt dig färd...Hur går det med ditt cert? Har Henke lärt dig färdigt nu..? :-) Som lärare känner jag inte honom, men som flygare och människa är han suverän! Vem ska du flyga upp för och varför dröjer det...?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-38463736949388294792008-09-10T10:38:00.000+02:002008-09-10T10:38:00.000+02:00Haha, japp! Bakdaterat inlägg, men det stämmer änd...Haha, japp! Bakdaterat inlägg, men det stämmer ändå. Uppflygningen sker i månadsskiftet om vädret vill sig. Sen blir det att fara land och rike runt och fika dyrt! :DMarcus Rangellhttps://www.blogger.com/profile/15559593687829270987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516835960638972871.post-36899741982137811782008-09-10T08:39:00.000+02:002008-09-10T08:39:00.000+02:00Uppflygning om tre veckor. Härligt då är du snart ...Uppflygning om tre veckor. Härligt då är du snart klar och redo att ta kommandot som befälhavare. <BR/>Lycka till och hoppas det går bra för dig. :-)Anonymousnoreply@blogger.com